CAT · ESP

Per quantificar els límits de formulació de comptes s’ha de tenir en compte les dades del grup no només de l’entitat individual.

A partir dels exercicis que comencin a partir de 1 de gener de 2017, en el cas que una empresa formi part d’un grup d’empreses ja sigui per subordinació (Article 42 del Codi de Comerç) o coordinació (control per una o varies persones físiques o jurídiques que actuen conjuntament o sota una direcció única), per la quantificació dels imports per determinar si pot formular els comptes abreujats o bé per aplicar el PGC-PYMES caldrà tindre en compte el conjunt d’entitats que formin el grup, tenint en compte les eliminacions i incorporacions regulades a les normes de consolidació . Aquesta regla no serà aplicable quan la informació financera de l’empresa s’integri als comptes anuals consolidats de la societat dominant.

Així doncs pels exercicis tancats per norma general el 31/12/2016, per veure si pot formular comptes abreujats només es mirarà l’entitat, però a partir dels exercicis tancats per norma general el 31/12/2017 caldrà mirar les xifres de tot el grup en el sentit ampli que contempla el Pla General de Comptabilitat.

Llegir +

Ampliació límits formulació comptes anuals models PYMES i abreujats

Amb efectes pels exercicis que comencin a partir de l’1 de gener de 2016  s’amplien els límits per poder acollir-se al PGC-PYMES que s’igualen als límits per poder formular balanç abreujat.

Quan una societat, a la data de tancament de l’exercici, passi a complir dos dels límits següents i sempre que aquesta situació es repeteixi durant dos exercicis consecutius

  • Actiu major o igual a 4.000.000€
  • Xifra negocis major o igual a 8.000.000€
  • Número mig d’empleats major o igual a 50

Per altra banda quan deixi de complir-les també durant dos exercicis consecutius podrà tornar aplicar el PGC-PYMES o formular balanç abreujat.

Cal recordar que els límits per formular el compte de pèrdues i guanys abreujat són superiors als anteriors.

El següent quadre resumeix els límits per cadascun dels estats financers:

Models PYMES Models Abreujats Models Normals
  Balanç, PiG i

Memòria

Balanç i

Memòria

Pèrdues i Guanys Balanç, PiG i

Memòria

Total Actiu ≤ 4.000.000€ ≤ 4.000.000€ ≤ 11.400.000€ Resta
Import net Xifra de Negocis ≤ 8.000.000€ ≤ 8.000.000€ ≤ 22.800.000€ Resta
Número mig d’empleats ≤ 50 ≤ 50 ≤ 250 Resta

Cal recordar que, quan una societat, a la data de tancament de l’exercici, passi a complir dues de les circumstàncies anteriors o bé deixi de complir-les, aquesta situació únicament produirà efectes en quan a la formulació dels comptes, si es repeteix durant dos exercicis consecutius.

 

Llegir +

Supressió Estat Canvis al Patrimoni Net.

Amb efectes pels exercicis que comencin a partir de l’1 de gener de 2016 es ratifica la supressió de l’Estat de Canvis al Patrimoni Net que només serà obligatori per les entitats que no puguin aplicar el Pla General Comptable de PYMES (PGC-PYMES) ni puguin formular el balanç abreujat.

Llegir +

Pluriactivitat. Devolució de cotitzacions de la seguretat social.

Els treballadors que treballen per compte d’altri i simultàniament desenvolupen activitats com a autònoms i hagin cotitzat en cada un dels règims (RGSS i RETA), es troben en situació de pluriactivitat.

Si la suma total de les cotitzacions de tots dos règims supera el límit màxim anual fixat per la llei, 12.368,23 euros durant el 2016, el treballador té dret a sol·licitar la devolució de quotes a l’Administració.

Per aconseguir-ho, s’ha de presentar abans del 30 d’abril de 2017 la sol·licitud de devolució d’ingressos indeguts davant la Tresoreria General de la Seguretat Social.

Per al càlcul de la devolució cal tenir en compte que:

  • Per al càlcul de la suma total de cotitzacions en situació de pluriactivitat s’han de tenir en compte les cotitzacions de contingències comunes, tant les aportacions empresarials com les corresponents al treballador en el RGSS, així com les efectuades en el RETA.
  • L’import màxim que la TGSS pot tornar al treballador és la meitat de l’excés de cotització, fins al límit del 50% de les quotes ingressades com a autònom

Si desitgen que els gestionem o ajudem amb el tràmit poden contactar amb nosaltres.

 

Llegir +

Impost sobre els habitatges buits.

El 20 de març finalitza el termini per liquidar l’impost.

El passat 2015 es va crear un nou impost sobre els habitatges buits. Aquest nou impost va ser recorregut durant el 2016 pel president del Govern Espanyol davant el Tribunal Constitucional, demanant la suspensió de la seva vigència, fet que el tribunal va acceptar i per tant suspendre el maig del 2016. Per tant, tot i que la liquidació del març del 2016 corresponent al 2015 va ser anterior a la presentació del recurs, no queda clar com quedarà en cas d’impugnar de manera individual la declaració o reclamació de falta de liquidació, a l’espera de la resolució del Tribunal Constitucional.

Donat que el setembre del 2016 el Tribunal Constitucional va aixecar la suspensió, tot i que no va resoldre sobre el recurs, és un impost vigent, en-cara que amb posterioritat pot ser derogat davant una possible declaració d’inconstitucionalitat per part del Tribunal Constitucional.

En tot cas aquest nou impost grava els metres quadrats dels habitatges desocupats durant més de 2 anys, sense causa justificada, dels que el contribuent, persona jurídica, sigui titular a 31 de desembre.

Característiques:

  1. Es pot acreditar que el pis està ocupat mitjançant un contracte d’arrendament o qualsevol altre d’anàleg que habiliti a l’ocupació.
  2. El còmput de dos anys s’inicia a partir de la data que l’habitatge està a disposició del propietari per ésser ocupat o per cedir-ne l’ús a un
    tercer i no hi ha cap causa que en justifiqui la desocupació. És causa d’interrupció del còmput de 2 anys, l’ocupació de l’habitatge durant un període mínim de 6 mesos continuats
  3. Són causes justificades de desocupació d’un habitatge:
    • Que l’habitatge sigui objecte d’un litigi judicial pendent de resolució en quan a la propietat.
    • Que s’hagi de rehabilitar, justificant-ho amb un informe emès per un tècnic.
    • Que estigui hipotecat amb anterioritat a l’establiment d’aquest impost amb clàusules contractuals que impossibilitin destinar-lo a un ús diferent al previst inicial-ment.
    • Que l’habitatge estigui ocupat il·legalment i el propietari ho tingui documentalment acreditat
    • Que l’habitatge formi part d’un edifici adquirit íntegrament en els darrers 5 anys per tal de rehabilitar-lo i sempre que tingui una antiguitat de més de 45 anys i contingui habitatges ocupats que facin inviable tècnicament iniciar les obres.
  4. Estan exempts de l’impost:
    • Els habitatges protegits amb qualificació oficial vigent.
    • Els habitatges situats en zones d’escassa demanda acreditada. Mentre no es determinin aquestes zones es considera que l’impost afecta a 72 municipis, entre els que hi ha Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, Sant Pere de Ribes, Sitges i les quatre capitals de província entre d’altres.
    • Els habitatges posats a disposició de pro-grames socials d’habitatge
    • Els habitatges destinats a usos regulats per la legislació turística o altres activitats econòmiques no residencial
  5. Bonificacions.
    Els subjectes passius que destinin part del seu parc d’habitatges al lloguer assequible, directament o per mitjà de l’Administració o entitats del tercer sector podran aplicar una bonificació en la quota que va del 10% al 100%. Les ren-des màximes per ser considerades assequibles, mentre no s’aprovi el contrari, aniran de 300 a 400€ dependent del municipi.
  6. L’impost es merita el 31 de desembre de cada any i la liquidació es farà entre els dies 1 i 20 de març de l’any següent
  7. Quota íntegra. La quota s’aplicarà sobre els metres quadrats dels habitatges desocupats en funció de la següent taula:
Base imposable fins a (m2) Quota íntegra (€) Resta base imposable fins a (m2) Tipus aplicable (€/m2)
0 m2 0,00 € 5.000 m2 10,00 €
5.000 m2 50.000,00 € 20.000 m2 15,00 €
20.000 m2 275.000,00 € 40.000 m2 20,00 €
40.000 m2 675.000,00 € En endavant 30,00 €

Si necessita més informació no dubti a contactar amb nosaltres.

 

Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònom i entitats: Març

El mes de març conté importants obligacions pels administradors de les empreses a més de les fiscals habituals.

Dll

Dm

Dc

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12

13

14 15 16 17 18 19

20

21 22 23 24 25 26
27 28 29

30

31

Cal destacar la important obligació de formular els comptes anuals que tenen els administradors de societats amb exercici social coincident amb el natural, tot i que la junta de socis té fins el 30 de juny per la seva aprovació.

 

Fins el 13 de març:

 

Duanes

  • Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

Fins el 20 de març:

 

Renda i Societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes i retencions a no residents.

  • Febrer 2017. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230

 

IVA

  • Febrer 2017. Autoliquidació: 303
  • Febrer 2017. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Febrer 2017. Declaració d’operacions incloses en els llibres de registre d’IVA, IGIC i altres operacions: 340
  • Febrer 2017 Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Febrer 2017. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Febrer 2017. Operacions assimilades a les importacions: 380

 

Impost sobre habitatges buits

  • Any 2016. Declaració dels metres quadrats desocupats durant més de 2 anys de les entitats jurídiques. +info

 

Béns i drets situats a l’estranger

  • Any 2016. Declaració informativa dels béns i drets situats a l’estranger

 

Fins el 31 de març

 

Impost sobre Hidrocarburs

  • Any 2016: Relació anual de quilòmetres realitzats

 

Comptes Anuals

  • Any 2016: Formulació dels comptes anuals d’empreses i entitats per parts dels administradors. +info

 

 

Llegir +

Bonificacions cotització Seguretat Social nous autònoms.

Condicions

Incentius

Duració

Qualsevol edat

Alta inicial o no hagin estat en situació d’alta en els cinc anys immediatament anteriors a comptar de la data d’efectes d’alta, en el règim Especial de la Seguretat Social dels Treballadors per compte propi

Reducció inicial

Reducció a 50 €/mes en els 12 primers mesos, si es tria Base mínima; o reducció del 80% (sobre quota Base mínima) durant els 12 primers mesos, si es tria Base més gran que la mínima.

                                                  Reduccions / bonificacions posteriors sobre la quota que resulti d’aplicar sobre la base mínima el tipus que correspongui:

a)    Reducció del 50% durant els 6 mesos següents

b)    Reducció del 30% durant els 3 mesos següents

c)    Bonificació del 30% durant els 3 mesos següents

 

24 mesos

Homes menors de 30 anys i dones menors de 35 anys

Després de la Reducció anterior

Bonificació del 30% de la quota que resulti d’aplicar sobre la Base mínima el tipus que correspongui.

12 mesos

Discapacitat grau ≥ 33%, violència de gènere, terrorisme

Alta inicial o no hagin estat en situació d’alta en els cinc anys immediatament anteriors a comptar de la data d’efectes d’alta, en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi

Reducció inicial

Reducció de 50 € / mes en els 12 primers mesos; o reducció del 80% (sobre quota Base mínima) durant els 12 primers mesos

 

Reduccions / bonificacions posteriors sobre la quota que resulti d’aplicar sobre la base mínima el tipus que correspongui:

a)    Bonificació del 50% durant els 48 mesos següents

5 anys

 

El que s’indica en el quadre anterior també és aplicable als socis de societats laborals i als socis treballadors de Cooperatives de Treball Associat que estiguin enquadrats en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms, quan compleixin els requisits anteriors.

Aquestes bonificacions són aplicables tot i que els beneficiaris d’aquesta mesura, un cop iniciada la seva activitat, emprin a treballadors per compte aliè.

Revisat el 20 novembre de 2017

 

Llegir +

Termini presentació intrastat.

La legislació existent respecte l’intrastat ens indica que “El período de presentación de declaraciones será hasta el día 12 del mes siguiente a la finalización del período de referencia o inmediato hábil posterior si éste fuera inhábil.

Per l’Administració General de l’Estat i els seus Organismes Públics, els dies inhàbils  per aquest 2017 i suposadament pels següents seran els dissabtes i diumenges així com les festes nacionals, autonòmiques i locals.

Per tant en cas que el dia 12 caigui en dissabte, diumenge o festiu nacional, autonòmic o local, el termini de presentació serà l’immediat hàbil posterior.

 

Llegir +

Calendari del Contribuent: Febrer

El mes de febrer, tot i no ser tan actiu com el mes de gener també té terminis significatius que s’han de complir, tan per autònoms, pimes, grans empreses i entitats sense ànim de lucre com fundacions i associacions.

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12

13

14

15 16 17 18 19

20

21 22 23 24 25 26
27

28

 

 

Fins el 13 de Febrer:

 

Duanes

  • Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

 

Fins el 14 de febrer:

 

IAE

Els contribuents de l’IAE que no hagin comunicat la seva xifra de negocis en l’última declaració de l’Impost sobre Societats presentada abans de l’1 de gener hauran de comunicar la mateixa.

 

 

Fins el 20 de febrer:

 

Renda i Societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes i retencions a no residents.

  • Gener 2017. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230

 

IVA

  • Gener 2017. Autoliquidació: 303
  • Gener 2017. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Gener 2017. Declaració d’operacions incloses en els llibres de registre d’IVA, IGIC i altres operacions: 340
  • Gener 2017 Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Gener 2017. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Gener 2017. Operacions assimilades a les importacions: 380

 

 

Fins el 28 de febrer

 

Impost sobre Societats

Entitats l’exercici de les quals coincideixi amb l’any natural: opció/renúncia a l’opció per al càlcul dels pagaments fraccionats sobre la part de base imposable del període dels tres, nou o onze mesos de cada any natural.

Si el període impositiu no coincideix amb l’any natural l’opció/renúncia a l’opció, s’exercirà en els primers dos mesos de cada exercici o entre l’inici de l’exercici i la fi del termini per efectuar el primer pagament fraccionat, si aquest termini és inferior a dos mesos.

 

Declaració informativa d’entitats en règim d’atribució de rendes.

  • Any 2016: 184

 

Declaració anual d’operacions amb tercers.

  • Any 2016: 347

 

Llegir +

Nous criteris ajornaments AEAT. Fins 30.000€ es podrà seguir ajornant.

El Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, va eliminar la possibilitat de concedir ajornaments o fraccionaments de determinats deutes tributàries, entre elles les derivades dels pagaments fraccionats de l’Impost sobre Societats i les derivades de tributs que, com l’IVA, han de ser legalment repercutits, llevat que es justifiqui que les quotes repercutides no han estat efectivament pagades.

Posteriorment l’Administració ha rectificat aquesta situació tan estricta que posava en una situació delicada a molts autònoms i pimes que aprofitaven l’ajornament amb l‘AEAT com a via de finançament a curt termini, mitjançant l’aprovació d’una instrucció interna.

La instrucció, en resum, indica que els deutes tributaris corresponents a IVA, pagaments fraccionats del IRPF pels autònoms i Impost sobre Societats per les Pimes o grans empreses, de fins a 30.000€, de les que es presenti l’autoliquidació o declaració a partir de l’1 de gener de 2017, es podran continuar ajornant sense aportar garanties i amb un procediment automatitzat.

Per calcular el límit 30.000€ s’acumularan en el moment de la sol·licitud:

  1. tant el deute de la pròpia sol·licitud com
  2. qualsevol altra que s’hagi sol·licitat prèviament i encara no s’hagi resolt així com
  3. els venciments pendents d’ingrés d’altres deutes ajornades o fraccionades, excepte que estiguin degudament garantides

La periodicitat dels pagaments haurà de ser mensual i amb uns terminis màxims en funció del tipus de deutors:

  1. Persones físiques (autònoms) i comunitats de béns: 12 mesos
  2. Persones jurídiques (Pimes i grans empreses): 6 mesos

Pels deutes superiors a 30.000€, a més de concedir-se en menys casos, s’hauran d’acreditar amb la documentació habitual. A més, en el cas concret de petició d’ajornament d’IVA caldrà aportar més informació, en concret:

  1. Relació de factures expedides que no hagin sigut cobrades amb identificació de clients, quanties i data de venciment de les mateixes
  2. Justificació documental que acrediti que les mateixes no han estat efectivament satisfetes
  3. Relació de factures rebudes amb identificació de proveïdors i quanties, acreditant-se si les mateixes han estat satisfetes i acreditant els mitjans de pagament emprats
  4. Còpia dels requeriments o actuacions que s’hagin realitzat front el creditor reclamant el pagament de les factures impagades.

 Per la concessió de l’ajornament d’IVA:

  1. Si l’import de les quotes repercutides efectivament cobrades són superiors a la quota de l’impost a ingressar, la sol·licitud no s’admetrà.
  2. Si l’import és inferior, s’admetrà la sol·licitud fins el límit de l’excés de l’import a ingressar sobre les quotes repercutides efectivament cobrades.

Si durant la vigència de l’ajornament es cobren quotes que en el moment de la concessió del mateix estaven impagades, s’hauran d’ingressar a compte de l’ajornament en el termini de 10 dies des de el cobrament. Durant la vigència de l’ajornament es podrà requerir a l’obligat i al tercer sobre els cobraments que es vagin tenint.

Si desitja que valorem el seu cas, no dubti a contactar-nos.

 

Llegir +