CAT · ESP

Límits auditoria de comptes

Els comptes anuals i, si escau, l’informe de gestió hauran de ser revisats per un auditor de comptes.

S’exceptua d’aquesta obligació a les societats que durant dos exercicis consecutius reuneixin, a la data de tancament de cada un d’ells, almenys dues de les circumstàncies següents:

  1. Que el total de les partides de l’actiu no superi els dos milions vuit-cents cinquanta mil euros.
  2. Que l’import net de la xifra anual de negocis no superi els cinc milions set-cents mil euros.
  3. Que el nombre mitjà de treballadors empleats durant l’exercici no sigui superior a cinquanta.

Les societats perdran aquesta facultat si deixen de reunir, durant dos exercicis consecutius, dues de les circumstàncies a què es refereix el paràgraf anterior.

En el primer exercici social des de la seva constitució, transformació o fusió, les societats queden exceptuades de l’obligació d’auditar si reuneixen, al tancament de l’exercici, almenys dues de les tres circumstàncies expressades.

Llegir +

Declaració informativa d’operacions vinculades: Novembre

Per norma general durant el mes de novembre s’ha de presentar electrònicament el model 232 de declaració informativa d’operacions vinculades i d’operacions i situacions relacionades amb països o territoris qualificats com a paradisos fiscals realitzades durant l’exercici anterior.

El citat model 232 substitueix al quadre d’informació que contenia el model 200 de declaració de l’Impost sobre Societats, relatiu a l’obligació d’informar sobre determinades operacions realitzades amb persones o entitats vinculades. Així mateix, en el mateix model es necessitaran informar sobre determinades operacions i situacions relacionades amb països o territoris qualificats com a paradisos fiscals, que tradicionalment també s’havien d’incloure a la declaració de l’Impost sobre Societats.

El model 232 haurà de presentar-se el mes següent als deu mesos posteriors a la conclusió del període impositiu al que es refereix la informació a subministrar, és a dir normalment el mes de novembre.

Cal tenir present que la obligació de documentar les operacions vinculades és una obligació diferent e independent a la obligació d’informació que comporta la presentació del model exposat.

Les principals característiques d’aquest model són les següents:

  1. Estaran obligats a presentar aquest model:
    1. els contribuents de l’Impost sobre Societats,
    2. els de l’Impost sobre la Renda de no Residents que actuïn mitjançant establiment permanent,
    3. així com les entitats en règim d’atribució de rendes constituïdes a l’estranger amb presència al territori espanyol,
  2. Caldrà declarar les següents operacions amb persones o entitats vinculades:
    1. Operacions realitzades amb la mateixa persona o entitat vinculada sempre que l’import de la contraprestació del conjunt d’operacions en el període impositiu superi els 250.000€, d’acord al valor de mercat.
    2. Operacions específiques, sempre que l’import conjunt de cadascuna d’aquest tipus d’operacions en el període impositiu superi els 100.000€. A aquests efectes, tenen la consideració d’operacions específiques:
      • Les realitzades per contribuents de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, en el desenvolupament d’una activitat econòmica, a la qual sigui aplicable el mètode d’estimació objectiva amb entitats en què aquells o els seus cònjuges, ascendents o descendents, de manera individual o conjuntament entre tots ells, tinguin un percentatge igual o superior al 25 per cent del capital social o dels fons propis.
      • Les operacions de transmissió de negocis
      • Les operacions de transmissió de valors o participacions representatius de la participació en els fons propis de qualsevol tipus d’entitats no admeses a negociació en algun dels mercats regulats de valors, o que estiguin admesos a negociació en mercats regulats situats en països o territoris qualificats com a paradisos fiscals.
      • Les operacions de transmissió d’immobles.
      • Les operacions sobre actius intangibles.
  3. No obstant, no serà obligatori complimentar la informació d’operacions amb persones o entitats vinculades respecte les següents operacions:
    1. Operacions realitzades entre entitats que s’integrin en un mateix grup de consolidació fiscal
    2. Operacions realitzades amb els seus membres o amb altres entitats integrants d’un mateix grup de consolidació fiscal per les agrupacions d’interès econòmic (AIE) i les unions temporals d’empreses (UTE)
    3. Les operacions realitzades en l’àmbit d’ofertes públiques de venda o d’adquisició de valors.
  4. Amb independència de l’import de la contraprestació del conjunt de les operacions realitzades amb la mateixa persona entitat vinculada, existirà sempre l’obligació de complimentar el model 232, respecte les operacions del mateix tipus (la declaració ja determina la classificació dels tipus d’operacions, per exemple: adquisicions/transmissions de béns tangibles, constitució préstecs, serveis entre persones, etc.) que alhora usin el mateix mètode de valoració, sempre que l’import conjunt d’aquestes operacions en el període impositiu sigui superior al 50% de la xifra de negocis de l’entitat.
  5. Existeixen determinades operacions, respectes les que no existirà límit mínim per declarar-les, en concret:
    1. Les operacions amb persones o entitats vinculades en cas d’aplicació de les reduccions de rendes procedents de determinats actius intangibles, com serien les rendes procedents de la cessió del dret d’ús o d’explotació de patents, dibuixos o models, plànols, fórmules o procediments secrets, de drets sobre informacions relatives a experiències industrials, comercials o científiques, i sempre que es compleixin determinats requisits
    2. així com per operacions o situacions relacionades amb paradisos fiscals
  6. Caldrà separar les operacions d’ingrés o pagament, sense que es puguin efectuar compensacions entre elles encara que corresponguin al mateix concepte. S’hauran de declarar les operacions per persones o entitat vinculada que agrupin un determinat tipus d’operació, sempre que s’hagi emprat el mateix mètode de valoració, caldrà incloure en registres diferents les operacions del mateix tipus però que usin mètodes de valoració diferents. Els imports no inclouran el IVA en el seu cas.
  7. A efectes d’aquesta declaració, es consideraran persones o entitats vinculades les següents:
    1. Una entitat i els seus socis o partícips.
    2. Una entitat i els seus consellers o administradors, excepte en el corresponent a la retribució per l’exercici de les seves funcions.
    3. Una entitat i els cònjuges o persones unides per relacions de parentesc, en línia directa o colateral, per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau dels socis o partícips, consellers o administradors.
    4. Dues entitats que pertanyen a un grup.
    5. Una entitat i els consellers o administradors d’una altra entitat, quan les dues entitats pertanyin a un grup.
    6. Una entitat i una altra entitat participada per la primera indirectament en, almenys, el 25 per cent del capital social o dels fons propis.
    7. Dues entitats en les quals els mateixos socis, partícips, o persones unides per relacions de parentesc, en línia directa o colateral, per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau, participen, directa o indirectament, en, almenys, el 25% del capital social o els fons propis.
    8. Una entitat resident a territori espanyol i els seus establiments permanents a l’estranger.

En els supòsits en què la vinculació es defineixi en funció de la relació dels socis o partícips amb l’entitat, la participació ha de ser igual o superior al 25 per cent. La menció als administradors inclourà els de dret i els de fet.

Existeix un grup quan una entitat ostenta o pot ostentar el control d’una altra o altres segons els criteris establerts a l’article 42 del Codi de Comerç, amb independència de la seva residència i de l’obligació de formular comptes anuals consolidats.

L’incompliment d’aquesta obligació comporta l’aplicació d’un règim sancionador explicat en un post anterior.

Llegir +

Ajuts, bonificacions i incentius a l’emprenedor.

Existeixen diversos ajuts a totes aquelles persones que desitgin iniciar un projecte empresarial. En podríem destacar, entre d’altres, els següents:

  • Reduccions i bonificacions en les cotitzacions a la Seguretat Social en el Règim Especial de Treballadors Autònoms. La quota per contingències comunes, inclosa la incapacitat temporal, dels treballadors per compte propi o autònoms que causin alta inicial o que no haguessin estat en situació d’alta en els 2 anys immediatament anteriors, a comptar de la data d’efectes de l’alta, en el RETA, consistirà en una quota única mensual de 60€, que comprendrà tant les contingències comunes com les contingències professionals, quedant aquests treballadors exempts de cotitzar per cessament d’activitat i per formació professional. Veure post “Bonificacions cotització Seguretat Social nous autònoms”
  • Capitalització de les prestacions per desocupació per fomentar el treball autònom. Els beneficiaris de prestacions per atur de nivell contributiu, que pretenguin constituir-se com treballadors autònoms, podran capitalitzar la seva prestació a aquest efecte.
    L’abonament de la prestació es realitzarà d’una sola vegada per l’import que correspongui a la inversió necessària per al desenvolupament de l’activitat per compte propi, inclòs l’import de les càrregues tributàries per a l’inici de l’activitat, o bé, l’entitat gestora podrà abonar mensualment l’import de la prestació per desocupació de nivell contributiu per subvencionar la cotització del treballador a la Seguretat Social.
  • Compatibilització de la percepció de la prestació per desocupació amb el treball per compte propi. Els titulars del dret a la prestació per atur de nivell contributiu, per haver cessat amb caràcter total i definitiu la seva activitat laboral, que causin alta com a treballadors per compte propi en algun dels règims de Seguretat Social, podran compatibilitzar la percepció mensual de la prestació que els correspongui amb el treball autònom, per un màxim de 270 dies o pel temps inferior pendent de percebre, sempre que se sol·liciti a l’entitat gestora en el termini de 15 dies a comptar de la data d’inici de l’activitat per compte propi , sense perjudici que el dret a la compatibilitat de la prestació tingui efecte des de la data d’inici de tal activitat. Transcorregut el termini de 15 dies el treballador no podrà acollir-se a aquesta compatibilitat.

Si ho deitgen poden contactat amb Contem assessors per valorar la seva situació particular i veure quina és l’opció més recomanable en cada cas per facilitar l’inici de la nova activitat.

Llegir +

Impost sobre els actius no productius de les persones jurídiques

El passat 12 de maig de 2017 es va aprovar l’impost sobre els actius no productius de les persones jurídiques. Aquest impost va ser recorregut pel Govern central el mateix 2017, però per mitjà de la sentència publicada el passat 26 de març de 2019, el Tribunal Constitucional va declarar l’impost constitucional i adequat al marc legal vigent, i va desestimar el recurs presentat. Així mateix, tenint en compte que el tribut ja s’ha meritat per als exercicis 2017, 2018 i 2019, el Govern de la Generalitat ha considerat urgent i necessari realitzar algunes modificacions al text normatiu, on destaca la regulació del termini de presentació de l’autoliquidació de l’impost, que s’estableix de l’1 al 30 de juny de cada any, amb l’excepció dels tres anys ja meritats (2017, 2018 i 2019), que s’hauran de liquidar, de manera extraordinària, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre d’enguany.

L’exposició de motius de la llei que aprova i regula aquest impost ja ens indica quin és l’esperit del mateix, ja que en concret diu: “L’impost sobre actius no productius de les persones jurídiques té també l’objectiu de reduir les pràctiques actuals d’evasió i elusió fiscal, que consisteixen a traslladar patrimoni personal a estructures societàries per a ocultar veritables titularitats i, per tant, capacitats econòmiques. La destinació a usos privats dels actius la titularitat dels quals es formalitza a nom de persones jurídiques i que no estan afectes a activitats productives és una pràctica elusiva i insolidària que genera pèrdua de recaptació, greus iniquitats horitzontals i verticals i una pèrdua d’eficiència econòmica. Per tant, els poders públics tenen l’obligació d’eliminar els estímuls a aquesta mena de pràctiques.

Les principals característiques d’aquest nou impost són les següents:

Fet imposable. la tinença del subjecte passiu, en la data de la meritació de l’impost, dels actius següents, sempre que no siguin productius i estiguin situats a Catalunya, en concret: béns immobles, vehicles de motor amb una potència igual o superior a dos-cents cavalls, embarcacions de lleure, aeronaus, objectes d’art i antiguitats amb un valor superior al que estableix la Llei del patrimoni històric, joies.

Concepte d’actius no productius. Es consideren actius no productius als anteriors en els següents casos:

  1. Si se cedeixen de manera gratuïta als propietaris, socis i partícips del subjecte passiu o a persones vinculades a aquests, directament o per mitjà d’entitats participades per qualsevol d’ells, i que els destinen totalment o parcialment a l’ús propi o a l’aprofitament privat, tret que utilitzar-los constitueixi rendiment en espècie, d’acord amb el que disposa la normativa de l’impost sobre la renda de les persones físiques. En el cas que el bé sigui utilitzat parcialment per a finalitats particulars, es considera actiu no productiu només la part o proporció que es destina a aquestes finalitats.
  2. Si se’n cedeix l’ús, mitjançant preu, als propietaris, socis i partícips del subjecte passiu o a persones físiques vinculades a aquests, o a entitats participades per qualsevol d’ells, per a ésser destinats totalment o parcialment a usos o aprofitaments privats, llevat que els propietaris, socis, partícips o persones vinculades satisfacin per a la cessió del bé el preu de mercat, treballin de manera efectiva a la societat i percebin per això una retribució d’import superior al preu de cessió. Es consideren actius productius els que són arrendats a preu de mercat als propietaris, socis i partícips o a persones vinculades a aquests, o a entitats participades per qualsevol d’ells, i són destinats a l’exercici d’una activitat econòmica.
  3. Si no estan afectes a cap activitat econòmica o de servei públic. Són actius afectes a una activitat econòmica els que, com a factor o mitjà de producció, s’utilitzen en l’explotació de l’activitat econòmica del subjecte passiu. Als efectes de lo disposat en aquesta lletra, no es consideren béns no productius els que tenen un preu d’adquisició que no supera l’import dels beneficis no distribuïts obtinguts per l’entitat, sempre que provinguin del desenvolupament d’activitats econòmiques, amb el límit de l’import dels beneficis obtinguts tant en el mateix any com en els últims deu anys anteriors

Subjecte passius. Els contribuents d’aquest impost seran les persones jurídiques i les entitats que, sense tenir personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o patrimoni separat susceptible d’imposició, definides com a obligats tributaris per la normativa tributària general que tinguin els actius enumerats en situació d’improductivitat segons tot lo exposat.

Base imposable. La base sobre la que es calcularà la quota a pagar serà la suma dels valors dels actius no productius indicats

Quota íntegra. La quota tributària es determina per aplicació a la base imposable de l’escala següent:

Base

imposable fins a

Quota íntegra Resta base

 imposable fins a

Tipus aplicable
0,00€ 0,00€ 167.129,45€ 0,210%
167.129,45€ 350,97€ 167.123,43€ 0,315%
334.252,88€ 877,41€ 334.246,87€ 0,525%
668.499,75€ 2.632,21€ 668.500,00€ 0,945%
1.336.999,75€ 8.949,54€ 1.336.999,26€ 1,365%
2.673.999,01€ 27.199,58€ 2.673.999,02€ 1,785%
5.347.998,03€ 74.930,46€ 5.347.998,03€ 2,205%
10.695.996,06€ 192.853,82€ En endavant 2,750%

Declaració i pagament.

L’import de l’impost sobre els actius no productius es merita l’1 de gener de cada any. Els contribuents estan obligats a presentar l’autoliquidació de l’impost sobre actius no productius i a efectuar-ne l’ingrés corresponent entre els dies 1 i 30 del mes de juny següent a la data de meritació, amb l’excepció dels tres anys ja meritats (2017, 2018 i 2019), que s’hauran de liquidar, de manera extraordinària, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre d’enguany.

Per qualsevol aclariment no dubti a contactar amb nosaltres.

 

Llegir +

Declaració de Renda i Patrimoni

Per norma general, el 30 de juny finalitza el termini per presentar la declaració de renda i patrimoni, en cas que s’estigui obligat a fer-les, a no ser que aquest sigui un dia inhàbil, en aquest cas passaria al primer dia hàbil següent, com és el cas d’aquest any que passa a finalitzar el dia 1 de juliol.

 

Obligats a fer la declaració de Renda.

Estan obligats a declarar tots els contribuents persones físiques residents a Espanya, excepte els que hagin percebut, exclusivament, rendes procedents de:

Rendiments del treball personal.

  1. iguals o inferiors a 22.000 euros anuals:
    • Sempre que procedeixin d’un sol pagador.
    • Quan hi hagi diversos pagadors, sempre que la suma del segon i posteriors per ordre de quantia no superin en conjunt la quantitat de 1.500 euros.
    • Quan els únics rendiments de treball consisteixin en prestacions passives (pensions de la Seguretat Social i de classes passives, prestacions de plans de pensions, assegurances col·lectives, mutualitats de previsió social, plans de previsió social empresarial, Plans de previsió assegurats i prestacions d’assegurances de dependència), sempre que la determinació del tipus de retenció aplicable s’hagi realitzat d’acord amb el procediment especial reglamentàriament establert.
  2. El límit es fixa en 12.643 euros anuals en els següents supòsits:
    • Quan els rendiments del treball provenen de més d’un pagador i la suma de les quantitats percebudes del segon i restants per ordre de quantia superin la quantitat de 1.500 euros anuals.
    • Quan es perceben pensions compensatòries del cònjuge o anualitats per aliments no exemptes.
    • Quan el pagador dels rendiments del treball no estigui obligat a retenir.
    • Quan es percebin rendiments íntegres del treball subjectes a tipus fix de retenció. Tenen aquesta consideració el 2018 el tipus de retenció del 35 per 100 o del 19 per 100 (quan els rendiments procedeixin d’entitats amb un import net de la xifra de negocis inferior a 100.000 euros) aplicable a les retribucions percebudes per la condició d’administradors i membres dels consells d’administració, de les juntes que facin les seves vegades i altres membres d’altres òrgans representatius, així com el tipus de retenció del 15 per 100 aplicable als rendiments derivats d’impartir cursos, conferències i similars, o derivats de l’elaboració d’obres literàries, artístiques o científiques, sempre que se cedeixi el dret a la seva explotació.

Rendiments del capital mobiliari i guanys patrimonials sotmesos a retenció o ingrés a compte, amb el límit conjunt de 1.600 euros anuals.

S’exclou del límit conjunt de 1.600 euros anuals als guanys patrimonials procedents de transmissions o reemborsaments d’accions o partici­pacions d’institucions d’inversió col·lectiva en els què la base de retenció no procedeixi determinar-la per la quantia a integrar en la base imposable. Quan la base de retenció no s’hagi determinat en funció de la quantia a integrar en la base imposable, el guany patrimonial obtingut procedent de transmissions o reemborsaments d’accions o participacions d’institucions d’inversió col·lectiva no es podrà computar com a guany patrimonial sotmès a retenció o ingrés en compte a l’efecte dels límits excloents de l’obligació de declarar.

 

Rendes immobiliàries imputades, rendiments de lletres del tresor i subvencions per a adquisició d’habitatges de protecció oficial o de preu taxat, amb límit conjunt de 1.000 euros anuals.

No hauran de presentar declaració en cap cas els que obtinguin rendiments íntegres del treball, de capital o d’activitats econòmiques, o guanys patrimonials que conjuntament no superin els 1.000 euros ni els que hagin tingut, exclusivament, pèrdues patrimonials inferiors a 500 euros.

No obstant això, encara que no estiguin obligats a declarar, tots els contribuents que tinguin dret a rebre una devolució han de confirmar l’esborrany o presentar la declaració per obtenir la seva devolució.

Els límits anteriors són aplicables tant en tributació individual com conjunta.
Estan obligats a declarar en tot cas els contribuents que percebin qualsevol altre tipus de rendes diferents de les anteriors o superin els imports màxims indicats.

 

Obligats a fer la declaració de Patrimoni.

Estan obligats a presentar declaració per l’impost sobre el patrimoni els subjectes passius (persones físiques per obligació personal o real) en què concorri alguna de les circumstàncies següents:

  1. La seva quota tributària, determinada d’acord amb les normes reguladores d’aquest im­post, i una vegada aplicades les deduccions o bonificacions que procedeixin, resulti a ingressar, o
  2. quan, no donant-se l’anterior circumstància, el valor dels seus béns o drets, deter­minat d’acord amb les normes reguladores de l’impost, resulti superior a 2.000.000 d’euros.

A efectes de l’aplicació d’aquest segon límit, s’han de tenir en compte tots els béns i drets del subjecte passiu, estiguin o no exempts de l’impost, computats sense considerar les càrregues i gravàmens que disminueixin el valor d’aquests, ni tampoc els deutes o obliga­cions personals dels quals hagi de respondre el subjecte passiu.

Les persones que han causat defunció  l’any 2018 en qualsevol dia anterior al 31 de desembre, no tenen obligació de declarar per aquest impost

 



                                            
Llegir +

Conseqüències del Brexit a nivell fiscal

El 29 de març de 2017, el Regne Unit va notificar oficialment al Consell Europeu la seva intenció d’abandonar la Unió Europea invocant el procediment previst a l’article 50 del Tractat de la Unió Europea. El termini previst per la retirada era el 30 de març de 2019, però el Consell Europeu ha decidit, d’acord amb el Regne Unit i en cas que la Cambra dels Comuns aprovi l’Acord de Retirada abans del 29 de març, prorrogar el període de dos anys previst a l’Article 50 del Tractat de la Unió Europea fins al 22 de maig de 2019. en cas que la Cambra dels Comuns no aprovi l’Acord de Retirada abans del 29 de març de 2019, el Consell Europeu va decidir prorrogar aquest període fins al 12 d’abril de 2019. En el cas que la Cambra dels Comuns no aprovi l’Acord de Retirada el 29 de març de 2019, totes les lleis de la Unió i primàries deixaran d’aplicar-se al Regne Unit a partir del 13 d’abril de 2019. El Regne Unit es convertirà llavors en un tercer país.

El 10 d’abril de 2019 però, el Consell Europeu va aprovar una nova pròrroga per permetre la ratificació de l’Acord de Retirada per ambdues parts. Aquesta pròrroga hauria de tenir-la durada necessària, sense ultrapassar en cap cas la data de 31 d’octubre de 2019. El Consell Europeu també va recordar que, segons l’article 50, apartat 3, del TUE, l’Acord de Retirada pot entrar en vigor en una data anterior si les parts finalitzen els seus respectius procediments de ratificació abans del 31 d’octubre de 2019. Per tant, la retirada s’ha de fer el primer dia del mes següent a la finalització dels procediments de ratificació o l’1 de novembre de 2019, si aquesta última data és anterior.

La sortida del Regne Unit de la Unió Europea suposa, entre altres qüestions, que els fluxos de mercaderies entre Espanya i Regne Unit deixaran de tenir la consideració d’operacions intracomunitàries per passar a estar subjectes a formalitats duaneres.

Això implica, en el cas de l’entrada de mercaderies en el territori d’aplicació de l’IVA espanyol (Península i Balears) procedents del Regne Unit, la liquidació de l’IVA en el moment de la importació per la duana, llevat que l’empresa opti pel pagament de l’IVA diferit, per lo que haurà de presentar l’IVA mensualment. En cas que el període de declaració fora trimestral, podrà canviar-se a mensual mitjançant la inscripció en el Registre de devolució mensual (REDEME). En aquest cas, l’empresa quedarà obligada al Subministrament Immediat d’Informació (SII).

La base imposable de l’IVA en la importació és el valor en duana afegint els següents conceptes quant no estiguin compresos en el mateix:

  1. Els impostos, drets, exaccions i altres gravàmens que es meritin amb motiu de la importació, llevat de l’IVA
  2. Les despeses accessòries, com les comissions i les despeses d’embalatge, transport i assegurança que es produeixin fins al primer lloc de destí dels béns a l’interior de la Comunitat.

Les mercaderies que siguin transportades des del territori d’aplicació de l’IVA espanyol (Península i Balears) al Regne Unit seran exportacions i estaran exemptes d’IVA.

En cas que l’empresari espanyol efectuï entregues de béns a particulars anglesos no serà aplicable el règim de vendes a distància.

Respecte els serveis intracomunitaris, s’aplicaran les regles de localització que preveu la llei, tenint en compte que el Regne Unit deixa de pertànyer a la Unió Europea i en particular, la regla d’ús efectiu recollida en l’article 70.Dos LIVA, de tal manera que estaran subjectes a l’IVA espanyol els serveis enumerats en el mencionat article quan es localitzin al Regne Unit però la seva utilització o explotació efectiva es realitzi en el territori d’aplicació de l’IVA espanyol.

Atès que les operacions realitzades entre Espanya i el Regne Unit deixen de qualificar-se com intracomunitàries no hauran informar-se a través de la declaració recapitulativa model 349.

Les empreses espanyoles que realitzen operacions amb el Regne Unit tampoc hauran d’identificar-se mitjançant NIF-IVA, passaran a realitzar operacions duaneres (importacions o exportacions), i hauran de disposar d’un número EORI

 

Actualitzat el 10/04/2019
Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Gener

Comença l’any amb un mes de gener ple d’obligacions , tant per l’autònom o emprenedor, pime, gran empresa o filial així com per les entitats sense ànim de lucre com per exemple les fundacions i associacions:

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1

2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13

14

15 16 17

18

19 20

21

22 23 24 25 26 27
28 29

30

31

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

 

Fins el 14 de gener

 Duanes

Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

 

Fins el 18 de gener

Banc d’Espanya

  • Presentació pels residents a Espanya de les declaracions sobre les transaccions econòmiques i els saldos d’actius i passius financers amb l’exterior: ETE (dintre 20 dies naturals següents de finalitzar l’any)

+info

 

 

Fins el 21 de gener

Renda i societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Desembre 2018. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 230
  • Quart trimestre 2018: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 136

 

IVA

  • Comunicació d’incorporacions en el mes de desembre, règim especial del grup d’entitats: 039
  • Quart trimestre 2018: Serveis via electrònica: 368

 

Renda de no residents

  • Desembre 2018: Declaració mensual i anual de retencions i ingressos a compte i resum anual: 216 i 296
  • Quart trimestre: Declaració trimestral  i anual de retencions i ingressos a compte: 216 i 296

 

Impost sobre les primes d’assegurances

  • Desembre 2018: 430
  • Resum anual 2018: 480

 

Impostos especials de fabricació

  • Octubre 2018. Grans empreses: 553, 554, 555, 556, 557, 558
  • Octubre 2018. Grans empreses: 561, 562, 563
  • Desembre 2018: 548, 566, 581
  • Desembre 2018: 570, 580
  • Quart trimestre 2018: 521, 522, 547
  • Quart trimestre 2018. Activitats V1, V2, V7, F1, F2: 553
  • Quart trimestre 2018: 582
  • Quart trimestre 2018. Sol·licituds de devolució: 506, 507, 508, 524, 572

Declaració d’operacions pels destinataris registrats, representants fiscals i receptors autoritzats: 510

 

Impost sobre Hidrocarburs

  • Relació de subministraments de gasoil per ús professional amb instal·lacions de consum propi

 

Fins el 30 de gener

Pagaments fraccionats renda

  • Quart trimestre 2018:
    • Estimació directa: 130
    • Estimació objectiva: 131

 

IVA

  • Desembre 2018. Autoliquidació: 303
  • Desembre 2018. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Desembre 2018. Declaració d’operacions incloses en els llibres registre de l’IVA i IGIC i altres operacions: 340
  • Desembre 2018. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Desembre 2018. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Desembre 2018 (o any 2018). Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Quart trimestre 2018. Autoliquidació: 303
  • Quart trimestre 2018. Declaració-liquidació no periòdica: 309
  • Quart trimestre (o any 2018). Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Quart trimestre 2018. Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Resum anual 2018: 390
  • Sol·licitud de devolució recàrrec d’equivalència i subjectes passius ocasionals: 308
  • Reintegrament de compensacions en el règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca: 341
  • Opció o revocació de l’aplicació prorrata especial per a 2018 i següents, si es va iniciar l’activitat en l’últim trimestre de 2018: 036/037

 

Fins el 31 de gener

Renda i societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Resum anual 2018: 180, 188, 190, 193, 193-S, 194, 196, 270

 

IVA

  • Sol·licitud d’aplicació del percentatge provisional de deducció diferent del fixat com a definitiu l’any precedent: sense model

 

Donatius, donacions i aportacions rebudes i disposicions realitzades

  • Declaració anual 2018: 182

 

Declaració informativa d’entitats en règim d’atribució de rendes

  • Any 2018: 184

 

Renda de no residents

  • Gravamen especial sobre Béns Immobles d’Entitats no Residents

 

 Banc d’Espanya

  • Declaració de titulars d’inversió a l’exterior en valors negociables: D-6

 

Llegir +

Modificacions en les Comunitats de Veïns: reformes per accessibilitat i limitacions habitatges ús turístic

S’introdueixen modificacions en el règim de propietat horitzontal a fi d’impulsar la realització d’obres de millora de l’accessibilitat. En primer lloc, s’incrementa fins al 10% de l’últim pressupost ordinari la quantia del fons de reserva de les comunitats de propietaris i s’estableix la possibilitat que aquests recursos es destinin a la realització de les obres obligatòries d’accessibilitat. En segon lloc, s’estén l’obligació de realitzar aquestes obres d’accessibilitat en aquells supòsits en què les ajudes públiques a les quals la comunitat pugui tenir accés assoleixin el 75% de l’import de les mateixes.

En matèria d’habitatges d’ús turístic, també es recull una reforma del règim de propietat horitzontal que explicita la majoria qualificada necessària perquè les comunitats de propietaris puguin limitar o condicionar l’exercici de l’activitat, o establir quotes especials o increment en la participació de les despeses comunes de l’habitatge, en el marc de la normativa sectorial que reguli l’exercici d’aquesta activitat i del règim d’usos establert pels instruments d’ordenació urbanística i territorial.

Llegir +

Mesures urgents en matèria d’habitatge i lloguer.

Ha sortit publicat el Reial Decret que aprova Mesures urgents en matèria d’habitatge i lloguer. La disposició introdueix la reforma de la regulació dels contractes d’arrendament d’habitatge, a través de diferents modificacions entre les quals destaca l’extensió dels terminis de la pròrroga obligatòria i la pròrroga tàcita dels contractes d’arrendament d’habitatge. Es recuperen els terminis establerts amb anterioritat a la reforma liberalitzadora operada el 2013. D’aquesta manera, s’estableix en cinc anys el període de pròrroga obligatòria, excepte en el cas que l’arrendador sigui persona jurídica, supòsit en què es fixa un termini de set anys, responent així a les diferències que tant des del punt de vista del tractament fiscal, com de la realitat i característiques de la relació d’arrendament i del desenvolupament de l’activitat, poden existir en la pràctica. Pel que fa a la pròrroga tàcita, s’estableix que, arribada la data de venciment del contracte o de qualsevol de les pròrrogues, i un cop transcorregut el període de pròrroga obligatòria, si no hi ha comunicació d’alguna de les parts en què s’estableixi la voluntat de no renovar-lo, es prorrogarà el contracte durant tres anys més.

A més, s’estableixen modificacions que incideixen en el moment de la subscripció dels contractes d’arrendament. D’una banda, es fixa en dues mensualitats de renda la quantia màxima de les garanties addicionals a la fiança que poden exigir a l’arrendatari, ja sigui a través de dipòsit o d’aval bancari, i llevat que es tracti de contractes de llarga durada. I, d’altra banda, s’estableix per llei que les despeses de gestió immobiliària i de formalització del contracte seran a càrrec de l’arrendador, quan aquest sigui persona jurídica, exceptuant aquells serveis que hagin estat contractats per iniciativa directa de l’arrendatari.

Per qualsevol aclariment no dubti a contactar amb nosaltres.

Aquestes mesures han quedat derogades amb efectes a partir de 25 de gener de 2019.

Post revisat el 25/01/2019

 

Llegir +

Sol·licitud devolució de l’IRPF corresponent a les prestacions per maternitat i paternitat.

Segons indica l’AEAT en un comunicat, la sentència del Tribunal Suprem de 3 d’octubre de 2018 fixa com a doctrina legal que “Les prestacions públiques per maternitat percebudes de la Seguretat Social estan exemptes de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques”.

La Direcció General de Tributs interpreta que aquesta doctrina és igualment aplicable a les prestacions per paternitat percebudes de la Seguretat Social.

En l’aplicació d’aquesta doctrina es poden distingir els següents supòsits:

  1. Prestacions percebudes o que es perceben durant l’any 2018:

En la propera campanya de renda dels contribuents només hauran de confeccionar i presentar les seves declaracions utilitzant les dades fiscals que se’ls ofereixin.

Després del coneixement de la sentència del Tribunal Suprem, l’Institut Nacional de la Seguretat Social ha deixat de practicar retencions sobre les prestacions abonades, per tractar de rendes exemptes

  1. Prestacions percebudes en els anys 2014, 2015, 2016 i 2017: Els contribuents podran sol·licitar la rectificació de les declaracions d’IRPF en les que haguessin inclòs aquestes rendes.

Si les rendes van ser percebudes en més d’un any, hauran de sol·licitar la rectificació de la declaració d’IRPF de cada any.

S’ha habilitat un formulari específic per facilitar la sol·licitud dels anys 2014 i 2015, en el qual la persona perceptora de la prestació haurà d’indicar en quins d’aquests anys ha percebut la prestació i un número de compte bancària de la seva titularitat, on s’abonarà la devolució que sigui procedent.

Al gener de 2019 estarà disponible el formulari que permetrà sol·licitar la rectificació de les declaracions dels anys 2016 i 2017.

Si desitgen que els ajudem en la presentació d’aquest formulari, només cal que es posin en contacte amb Contem Assessors.

Font AEAT
Llegir +