Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Abril

El mes d’abril té terminis significatius que s’han de complir, tant per l’autònom o emprenedor, pime, gran empresa o filial així com per les entitats sense ànim de lucre com per exemple les fundacions i associacions:

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12

13

14 15 16 17 18 19

20

21 22 23 24 25 26
27 28 29

30

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

Fins el 13 d’abril

 

Duanes

Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

+info

 

 

Fins el 20 d’abril

 

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Març 2020. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 230
  • Primer trimestre 2020: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 136

 

Pagaments fraccionats renda

Primer trimestre 2020:

  • Estimació directa: 130
  • Estimació objectiva: 131

 

Pagaments fraccionats societats i establiments permanents de no residents

Exercici en curs:

  • Règim general: 202
  • Règim de consolidació fiscal (grups fiscals): 222

 

IVA

  • Març 2020. Autoliquidació: 303
  • Març 2020. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Març 2020. Declaració d’operacions incloses en els llibres registre de l’IVA i IGIC i altres operacions: 340
  • Març 2020. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Març 2020. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Març 2020. Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Primer trimestre 2020. Autoliquidació: 303
  • Primer trimestre 2020. Declaració-liquidació no periòdica: 309
  • Primer trimestre 2020. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Primer trimestre 2020. Serveis de telecomunicacions, de radiodifusió o de televisió i electrònics en l’IVA. Autoliquidació: 368
  • Primer trimestre 2020. Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Sol·licitud de devolució recàrrec d’equivalència i subjectes passius ocasionals: 308
  • Reintegrament de compensacions en el règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca: 341

 

 

Fins el 30 d’abril.

 

Llibres oficials comptabilitat

Legalització dels llibres oficials obligatoris pel Codi de Comerç

 

 

 

Llegir +

COVID-19 – Mesures extraordinàries II.

Com a segona bateria de mesures per pal·liar l’efecte del COVID-19 o Coronavirus, dissabte 14 de març es va declarar l’estat d’alarma, la duració del mateix es fixa inicialment en 15 dies des del dia de la seva publicació, que és el màxim que fixa la normativa, aquest estat es podrà prorrogar amb autorització expressa del Congrés dels Diputats. Diumenge es van aprovar diferents ordres que puntualitzava algun aspecte d’aquest real decret.

S’esperava que el decret aprovat tingués mesures econòmiques específiques per aixecar determinades incerteses sobretot de caire laboral, però no ha estat així. Es preveu que durant aquesta setmana, probablement dimarts, se n’aprovin. Estarem atents a les mateixes.

Tot i així el Real Decret pel que s’aprova l’estat d’alarma, estableix mesures que tenen unes clares conseqüències econòmiques i d’empresa, en concret:

  • Limitació de la llibertat de circulació de les persones.Durant la vigència de l’estat d’alarma les persones únicament podran circular per les vies d’ús públic per a la realització de les següents activitats:

  1. Adquisició d’aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat.
  2. Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.
  3. Desplaçament al lloc de treball per efectuar la seva prestació laboral, professional o empresarial.
  4. Retorn al lloc de residència habitual.

Assistència i cura a majors, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

  1. Desplaçament a entitats financeres i d’assegurances.
  2. Per causa de força major o situació de necessitat.
  3. Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga que haurà de fer-se individualment, llevat que s’acompanyi a persones amb discapacitat o per una altra causa justificada.

Igualment, es permetrà la circulació de vehicles particulars per les vies d’ús públic per a la realització de les activitats referides en l’apartat anterior o per al proveïment en gasolineres o estacions de servei

  • Mesures de contenció en l’àmbit de l’activitat comercial, equipaments culturals, establiments i activitats recreatives, activitats d’hostaleria i restauració i altres addicionals.

Se suspèn l’obertura a públic dels locals i establiments minoristes, a excepció dels establiments comercials minoristes d’alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat, farmacèutics, metges, òptiques i productes ortopèdics, productes higiènics, perruqueries, premsa i papereria, combustible per a l’automoció, estancs, equips tecnològics i de telecomunicacions, aliments per a animals de companyia, comerç per internet, telèfon o correspondència, tintoreries i bugaderies. Se suspèn qualsevol altra activitat o establiment que per l’autoritat competent pugui suposar un risc de contagi.

La permanència en els establiments comercials anteriors serà la estrictament necessària perquè els consumidors puguin realitzar l’adquisició d’aliments i productes de primera necessitat, quedant suspesa la possibilitat de consum de productes en els propis dispositius.

En tot cas, s’evitaran les aglomeracions i es controlarà que els consumidors i empleats mantinguin una distància de seguretat d’almenys un metre per tal d’evitar possibles contagis.

Se suspèn l’obertura a públic dels museus, arxius, biblioteques, monuments, així com dels llocs i espais en els esdeveniments públics, les activitats esportives i de lleure indicats a l’annex d’aquest Reial decret.

Se suspenen les activitats d’hostaleria i restauració, podent prestar-se exclusivament serveis de lliurament a domicili.Se suspenen específicament les revetlles, desfilades i festes populars. 

  • Mesures en matèria de transports.

En relació amb tots els mitjans de transport, qualsevol que sigui l’Administració competent sobre els mateixos, s’aplicarà el següent:

  1. En els serveis de transport públic de viatgers per a¡carretera, els operadors de transport reduiran l’oferta total d’operacions en, almenys, un 50%.
  2. Els serveis de transport públic de viatgers per carretera, ferroviaris i marítim de competència autonòmica o local que estan sotmesos a contracte públic o OSP, o siguin de titularitat pública, mantenen la seva oferta de transport.
  3. Els serveis ferroviaris de rodalies mantindran la seva oferta de serveis.n els serveis de transport públic de viatgers per carretera, els operadors de transport reduiran

Per resolució del Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es podrà modificar aquests percentatges i establir condicions específiques al respecte. En aquesta resolució es tindrà en compte la necessitat de garantir que els ciutadans puguin accedir als seus llocs de treball i els serveis bàsics en cas necessari.

En relació amb tots els mitjans de transport, els operadors de servei de transport de viatgers queden obligats a realitzar una neteja diària dels vehicles de transport, d’acord amb les recomanacions que estableixi el Ministeri de Sanitat.

Els sistemes de venda de bitllets “on line” han d’incloure durant el procés de venda dels bitllets un missatge prou visible en què es desaconselli viatjar excepte per raons inajornables. Per ordre del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es podran establir les característiques i contingut d’aquest anunci. En aquells serveis en què el bitllet atorga una plaça de seient o cabina, els operadors de transport prendran les mesures necessàries per a procurar la màxima separació possible entre els passatgers.

Els operadors de transport duran a terme els ajustos necessaris per complir amb els percentatges establerts en aquest article de la forma el més homogèniament possible entre els diferents serveis que presten i podran plantejar al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana totes les qüestions que requereixin interpretació o aclariment .Si per raons tècniques o operatives no resulta viable l’aplicació directa dels percentatges establerts des del primer dia, s’ha de dur a terme l’ajust més ràpid possible dels serveis, que no podrà durar més de cinc dies.

Per resolució del Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’establiran les condicions necessàries per facilitar el transport de mercaderies en tot el territori nacional, a fi de garantir l’abastament.

Els establiments de subministrament de combustible que disposin serveis de neteja han de facilitar el seu ús als conductors professionals. Així mateix, els centres de càrrega i descàrrega que comptin amb aquest tipus d’instal·lacions, han de facilitar en la mesura del possible el seu ús als conductors professionals que realitzin operacions en ells.

Les mesures que es puguin exigir als conductors per a l’accés a aquest tipus d’instal·lacions seguiran els criteris i instruccions de prevenció que amb caràcter general estableixi el Ministeri de Sanitat, o les que aquest òrgan pogués establir específicament en aquest àmbit. Així mateix, a fi de possibilitar els descansos adequats en compliment de la normativa de temps de conducció i descans, que són imprescindibles per poder dur a terme les operacions de transport, aquells establiments que disposin de cuina, serveis de restauració, o expenedors de menjar preparat , han de facilitar al transportista professional un servei de càtering.

  • Trànsit duaner.

Les autoritats competents delegades adoptaran les mesures necessàries per garantir el trànsit duaner en els punts d’entrada o punts d’inspecció fronterera ubicats en ports o aeroports. Referent a aixòs’atendrà de manera prioritària els productes que siguin de primera necessitat.

  • Suspensió de terminis processals i administratius i de prescripció i caducitat.

  1. Se suspenen termes i se suspenen i interrompen els terminis previstos en les lleis processals per a tots els ordres jurisdiccionals. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present estat d’alarma o, si s’escau, les pròrrogues del mateix. S’exceptuen d’aquest fet determinats procediments penals i altres molt concrets, entre els que caldria destacar procediments de conflicte col·lectiu i per a la tutela dels drets fonamentals i llibertats públiques.
  2. Se suspenen termes i s’interrompen els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present estat d’alarma o, si s’escau, les pròrrogues de la mateixa. Per sector públic s’entén l’Administració General de l’Estat, les Administracions de les Comunitats Autònomes, les Entitats que integren l’Administració Local i el sector públic institucional que està integrat per qualssevol organisme públic i entitats de dret públic vinculats o dependents de les administracions públiques així com les entitats de dret privat vinculades o dependents de les administracions públiques i les universitats públiques.
  3. Els terminis de prescripció i caducitat de qualssevol acció i dret quedaran suspesos durant el termini de vigència de l’estat d’alarma i, si escau, de les pròrrogues que s’adoptin.
  4. Paral·lelament l’Agencia Tributària ja ha penjat una comunicació al seu web que indica:

“Las Oficinas de la AEAT estarán TEMPORALMENTE CERRADAS PARA LA ATENCIÓN PRESENCIAL debido al estado de alarma declarado mediante RD 463/2020, cuya Disposición Adicional Tercera establece la SUSPENSIÓN DE PLAZOS ADMINSTRATIVOS.

No se preocupe si tiene algún trámite pendiente.

La Agencia Tributaria es consciente de esta situación.

Además, se está tramitando una norma legal tributaria con la ampliación de los plazos para realizar trámites.

Si tiene cita pendiente, podrá obtener más adelante una nueva cita.”

Llegir +

COVID-19. Mesures extraordinàries I.

El dia 13 de març es van publicar les mesures aprovades pel govern, que juntament amb la publicada dimecres conformen les primeres mesures establertes per pal·liar l’impacte econòmic del virus:

 

Mesures Fiscals o Tributàries.

  • Facilitats ajornament deutes tributaris.

Es concediran ajornaments de deutes tributaris que es troben en el període voluntari de pagament des d’avui, 13 de març, fins al 30 de maig.

L’ajornament és prèvia sol·licitud, sense necessitat d’aportar garanties i fins a un màxim de 30.000 €.

Es permet també, fins ara no s’admetia, l’ajornament de retencions, ingressos a compte, pagaments fraccionats i IVA.

Això afecta només a empreses amb volum d’operacions de 2019 que no superi 6.010.121,04€

El termini de devolució és de 6 mesos sense meritació d’interessos de demora en els 3 primers, tot i que d’acord a les “Instrucciones provisionales para solicitar aplazamientos conforme al Real Decreto-ley 7/2020, de 12 de marzo“ que ha publicat avui l’AEAT, es podrà demanar un únic pagament al final del termini de 6 mesos, tot i que la norma no ho contempla.

Per tant, aquesta mesura afectarà, per exemple, a l’IVA mensual de febrer, març i abril, per a pimes que van optar pel SII, i als pagaments corresponents al primer trimestre, com Retencions, IVA i pagaments fraccionats d’empresaris i de Societats, el termini de presentació acaba el 20 d’abril.

  • Ampliació terminis en els procediments tributaris.

Tot i que encara no ha estat publicat al BOE, l’Agència tributària adverteix que:

Los plazos en los procedimientos tributarios van a ser ampliados mediante un cambio normativo inminente. No se preocupe si tiene un trámite pendiente. En tanto se aprueba el cambio normativo la Agencia es consciente de la situación y no considerará incumplido el plazo. Su cita la podemos aplazar, le llamaremos para comunicarle la nueva fecha.”

Ho interpretem com que s’ampliaran els terminis de presentació de les properes declaracions així com dels tràmits pendents de resoldre, com requeriments, revisions i inspeccions, tot i que encara no ha estat publicat al BOE.

 

Mesures laborals.

  • Consideració excepcional com a situació assimilada a accident de treball dels períodes d’aïllament o contagi de les persones treballadores com a conseqüència de virus COVID-19.

A l’objecte de protegir la salut pública, es consideraran, amb caràcter excepcional, com a situació assimilada a accident de treball, exclusivament per a la prestació econòmica d’incapacitat temporal de el sistema de Seguretat Social, aquells períodes d’aïllament o contagi de les persones treballadores provocat pel virus COVID-19. En ambdós casos la durada d’aquesta prestació excepcional vindrà determinada pel comunicat de baixa per aïllament i la corresponent alta.

Pot tenir dret a aquesta prestació la persona treballadora per compte propi o aliè que es trobi en la data del fet causant en situació d’alta en qualsevol dels règims de Seguretat Social.

La data de fet causant serà la data en què s’acordi l’aïllament o malaltia del treballador, sense perjudici que l’informe de baixa s’expedeixi amb posterioritat a aquesta data.

  • Extensió de la bonificació als contractes fixos discontinus als mesos de febrer a juny.

Les empreses privades dedicades a activitats enquadrades en els sectors del turisme, així com les del comerç i hostaleria, sempre que es trobin vinculades a aquest sector del turisme, que generin activitat productiva en els mesos de febrer, març, abril, maig, juny i que iniciïn o mantinguin en alta durant aquests mesos l’ocupació dels treballadors amb contractes de caràcter fixe discontinu, podran aplicar una bonificació en aquests mesos del 50% de les quotes empresarials a la Seguretat Social per contingències comuns, així com pels conceptes d’Atur, FOGASA i Formació Professional.

Serà d’aplicació des de l’1 de gener de 2020 fins al dia 31 de desembre de 2020.

La norma defineix pel CNAE el sector turístic i inclou els següents epígrafs:

 

Cód. CNAE2009 Título CNAE2009
493 Otro transporte terrestre de pasajeros.
4931 Transporte terrestre urbano y suburbano de pasajeros.
4932 Transporte por taxi
4939 Tipos de transporte terrestre de pasajeros n.c.o.p.
511 Transporte aéreo de pasajeros.
5110 Transporte aéreo de pasajeros.
5221 Actividades anexas al transporte terrestre.
5222 Actividades anexas transporte marítimo y por vías navegables interiores
5223 Actividades anexas al transporte aéreo
551 Hoteles y alojamientos similares.
5510 Hoteles y alojamientos similares.
552 Alojamientos turísticos y otros alojamientos de corta estancia.
5520 Alojamientos turísticos y otros alojamientos de corta estancia.
559 Otros alojamientos.
5590 Otros alojamientos.
56 Servicios de comidas y bebidas.
561 Restaurantes y puestos de comidas.
5610 Restaurantes y puestos de comidas.
5621 Provisión de comidas preparadas para eventos.
5629 Otros servicios de comidas.
7711 Alquiler de automóviles y vehículos de motor ligeros.
7721 Alquiler de artículos de ocio y deportes.
7911 Actividades de las agencias de viajes.
7912 Actividades de los operadores turísticos.
799 Otros servicios de reservas y actividades relacionadas con los mismos.
7990 Otros servicios de reservas y actividades relacionadas con los mismos.
855 Otra educación.
91 Actividades bibliotecas, archivos, museos y otras actividades culturales
9004 Gestión de salas de espectáculos.
9102 Actividades de museos.
9103 Gestión de lugares y edificios históricos.
9321 Actividades de los parques de atracciones y los parques temáticos.
9329 Actividades recreativas y entretenimiento.

 

Altres mesures econòmiques.

  • Línia finançament sector turístic.

Es dona una línia de finançament específic a través del ICO per import de 400 milions d’euros per atendre les necessitats de liquiditat de les empreses i treballadors autònoms de el sector turístic (definit per codi CNAE en aparta 2.2 d’aquest document), així com de les activitats relacionades que s’estiguin veient afectades per l’actual situació.

  • Ajornament extraordinari del calendari de reemborsament, en els préstecs concedits per la Secretaria General d’Indústria i Pime.

Els beneficiaris de concessions dels instruments de suport financer a projectes industrials poden sol·licitar l’ajornament de pagament del principal i/o interessos de l’anualitat en curs, sempre que el seu termini de venciment sigui inferior a sis mesos a comptar de l’entrada en vigor del Reial Decret llei, és a dir des d’avui 13 de març, quan la crisi sanitària hagi originat en aquests beneficiaris períodes d’inactivitat, reducció en el volum de les vendes o interrupcions en el subministrament a la cadena de valor que els dificulti o impedeixi atendre el pagament de la mateixa.

 

Per qualsevol aclariment no dubti a contactar amb Contem Assessors.

 

 

Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Març

El mes de març conté importants obligacions pels administradors de les empreses a més de les fiscals habituals.

Cal destacar la important obligació de formular els comptes anuals que tenen els administradors de societats amb exercici social coincident amb el natural, tot i que la junta de socis té fins el 30 de juny per la seva aprovació.

 

Dll 

Dm

Dx 

Dj. 

Dv 

Ds 

Dg

1

2

3 4 5 6 7 8
9 10 11

12

13 14 15
16 17 18 19

20

21 22
23 24 25 26 27 28 29

30

 31

 

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

Fins el 2 de març

IVA

  • Gener 2020. Autoliquidació IVA Grans empreses o sotmeses a SII: 303
  • Gener 2020. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Gener 2020. Grup d’entitats, model agregat: 353

 

Impost sobre Societats

Entitats l’exercici de les quals coincideixi amb l’any natural: opció/renúncia a l’opció per al càlcul dels pagaments fraccionats sobre la part de base imposable del període dels tres, nou o onze mesos de cada any natural.

Si el període impositiu no coincideix amb l’any natural l’opció/renúncia a l’opció, s’exercirà en els primers dos mesos de cada exercici o entre l’inici de l’exercici i la fi del termini per efectuar el primer pagament fraccionat, si aquest termini és inferior a dos mesos.

 

Declaració anual d’operacions amb tercers.

  • Any 2019: 347

 

Fins el 12 de març:

Duanes

  • Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari +info

 

Fins el 20 de març:

Renda i Societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes i retencions a no residents.

  • Febrer 2020. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230

 

IVA

  • Febrer 2020. Declaració d’operacions incloses en els llibres de registre d’IVA, IGIC i altres operacions: 340
  • Febrer 2020 Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Febrer 2020. Operacions assimilades a les importacions: 380

 

Impost sobre habitatges buits

  • Any 2019. Declaració dels metres quadrats desocupats durant més de 2 anys de les entitats jurídiques. +info

 

Fins el 30 de març

IVA

  • Febrer 2020. Gran empresa o inclosa al SII Autoliquidació: 303
  • Febrer 2020. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Febrer 2020. Grup d’entitats, model agregat: 353

 

Béns i drets situats a l’estranger

  • Any 2019. Declaració informativa dels béns i drets situats a l’estranger: 720

 

Impost sobre Hidrocarburs

  • Any 2019: Relació anual de quilòmetres realitzats

 

Fins el 31 de març

 

Comptes Anuals

  • Any 2019: Formulació dels comptes anuals d’empreses i entitats per parts dels administradors. +info

 

Consell d’Administració

Els Consells d’Administració s’han de reunir almenys una vegada al trimestre i estendre la corresponent acta +info

 

 

 

Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Febrer

El mes de febrer, tot i no ser tan actiu com el mes de gener també té terminis significatius que s’han de complir, tan tant per l’autònom o emprenedor, pime, gran empresa o filial així com per les entitats sense ànim de lucre com per exemple les fundacions i associacions:

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11

12

13

14

15 16
17 18 19

20

21 22 23
24 25 26 27 28 29

 

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

Fins el 12 de Febrer:

Duanes

  • Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

Fins el 14 de febrer:

IAE

Els contribuents de l’IAE que no hagin comunicat la seva xifra de negocis en l’última declaració de l’Impost sobre Societats presentada abans de l’1 de gener hauran de comunicar la mateixa.

+info

 

 

Fins el 20 de febrer:

Renda i Societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes i retencions a no residents.

  • Gener 2020. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 216, 230

 

IVA

  • Gener 2020. Declaració d’operacions incloses en els llibres de registre d’IVA, IGIC i altres operacions: 340
  • Gener 2020. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349 +info
  • Gener 2020. Operacions assimilades a les importacions: 380

 

 

Fins el 02 de març

IVA

  • Gener 2020. Autoliquidació IVA Grans empreses o sotmeses a SII: 303
  • Gener 2020. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Gener 2020. Grup d’entitats, model agregat: 353

 

Impost sobre Societats

Entitats l’exercici de les quals coincideixi amb l’any natural: opció/renúncia a l’opció per al càlcul dels pagaments fraccionats sobre la part de base imposable del període dels tres, nou o onze mesos de cada any natural.

Si el període impositiu no coincideix amb l’any natural l’opció/renúncia a l’opció, s’exercirà en els primers dos mesos de cada exercici o entre l’inici de l’exercici i la fi del termini per efectuar el primer pagament fraccionat, si aquest termini és inferior a dos mesos.

 

Declaració informativa d’entitats en règim d’atribució de rendes.

  • Any 2019: 184

 

Declaració anual d’operacions amb tercers.

  • Any 2019: 347

 

Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Gener

Comença l’any amb un mes de gener ple d’obligacions , tant per l’autònom o emprenedor, pime, gran empresa o filial així com per les entitats sense ànim de lucre com per exemple les fundacions i associacions:

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12

13

14 15 16 17 18 19

20

21 22 23 24 25 26
27 28 29

30

31

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

 

Fins el 13 de gener

Duanes

Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

 

Fins el 20 de gener

Banc d’Espanya

  • Presentació pels residents a Espanya de les declaracions sobre les transaccions econòmiques i els saldos d’actius i passius financers amb l’exterior: ETE (dintre 20 dies naturals següents de finalitzar l’any)

+info

 

Renda i societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Desembre 2019. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 230
  • Quart trimestre 2019: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 136

 

IVA

  • Comunicació d’incorporacions en el mes de desembre, règim especial del grup d’entitats: 039
  • Quart trimestre 2019: Serveis via electrònica: 368

 

Renda de no residents

  • Desembre 2019: Declaració mensual i anual de retencions i ingressos a compte i resum anual: 216 i 296
  • Quart trimestre: Declaració trimestral  i anual de retencions i ingressos a compte: 216 i 296

 

Impost sobre les primes d’assegurances

  • Desembre 2019: 430
  • Resum anual 2019: 480

 

Impostos especials de fabricació

  • Octubre 2019. Grans empreses: 553, 554, 555, 556, 557, 558
  • Octubre 2019. Grans empreses: 561, 562, 563
  • Desembre 2019: 548, 566, 581
  • Desembre 2019: 570, 580
  • Quart trimestre 2019: 521, 522, 547
  • Quart trimestre 2019. Activitats V1, V2, V7, F1, F2: 553
  • Quart trimestre 2019: 582
  • Quart trimestre 2019. Sol·licituds de devolució: 506, 507, 508, 524, 572

Declaració d’operacions pels destinataris registrats, representants fiscals i receptors autoritzats: 510

 

Impost sobre Hidrocarburs

  • Relació de subministraments de gasoil per ús professional amb instal·lacions de consum propi

 

Fins el 30 de gener

Pagaments fraccionats renda

  • Quart trimestre 2019:
    • Estimació directa: 130
    • Estimació objectiva: 131

 

IVA

  • Desembre 2019. Autoliquidació: 303
  • Desembre 2019. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Desembre 2019. Declaració d’operacions incloses en els llibres registre de l’IVA i IGIC i altres operacions: 340
  • Desembre 2019. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Desembre 2019. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • Desembre 2019 (o any 2019). Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Quart trimestre 2019. Autoliquidació: 303
  • Quart trimestre 2019. Declaració-liquidació no periòdica: 309
  • Quart trimestre (o any 2019). Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Quart trimestre 2019. Operacions assimilades a les importacions: 380
  • Resum anual 2019: 390
  • Sol·licitud de devolució recàrrec d’equivalència i subjectes passius ocasionals: 308
  • Reintegrament de compensacions en el règim especial de l’agricultura, ramaderia i pesca: 341
  • Opció o revocació de l’aplicació prorrata especial per a 2019 i següents, si es va iniciar l’activitat en l’últim trimestre de 2019: 036/037

 

Fins el 31 de gener

Renda i societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Resum anual 2019: 180, 188, 190, 193, 193-S, 194, 196, 270

 

IVA

  • Sol·licitud d’aplicació del percentatge provisional de deducció diferent del fixat com a definitiu l’any precedent: sense model

 

Donatius, donacions i aportacions rebudes i disposicions realitzades

  • Declaració anual 2019: 182

 

Declaració informativa d’entitats en règim d’atribució de rendes

  • Any 2019: 184

 

Renda de no residents

  • Gravamen especial sobre Béns Immobles d’Entitats no Residents

 

 Banc d’Espanya

  • Declaració de titulars d’inversió a l’exterior en valors negociables: D-6

 

Llegir +

Límits auditoria de comptes

Els comptes anuals i, si escau, l’informe de gestió hauran de ser revisats per un auditor de comptes.

S’exceptua d’aquesta obligació a les societats que durant dos exercicis consecutius reuneixin, a la data de tancament de cada un d’ells, almenys dues de les circumstàncies següents:

  1. Que el total de les partides de l’actiu no superi els dos milions vuit-cents cinquanta mil euros.
  2. Que l’import net de la xifra anual de negocis no superi els cinc milions set-cents mil euros.
  3. Que el nombre mitjà de treballadors empleats durant l’exercici no sigui superior a cinquanta.

Les societats perdran aquesta facultat si deixen de reunir, durant dos exercicis consecutius, dues de les circumstàncies a què es refereix el paràgraf anterior.

En el primer exercici social des de la seva constitució, transformació o fusió, les societats queden exceptuades de l’obligació d’auditar si reuneixen, al tancament de l’exercici, almenys dues de les tres circumstàncies expressades.

Llegir +

Declaració informativa d’operacions vinculades: Novembre

Per norma general durant el mes de novembre s’ha de presentar electrònicament el model 232 de declaració informativa d’operacions vinculades i d’operacions i situacions relacionades amb països o territoris qualificats com a paradisos fiscals realitzades durant l’exercici anterior.

El citat model 232 substitueix al quadre d’informació que contenia el model 200 de declaració de l’Impost sobre Societats, relatiu a l’obligació d’informar sobre determinades operacions realitzades amb persones o entitats vinculades. Així mateix, en el mateix model es necessitaran informar sobre determinades operacions i situacions relacionades amb països o territoris qualificats com a paradisos fiscals, que tradicionalment també s’havien d’incloure a la declaració de l’Impost sobre Societats.

El model 232 haurà de presentar-se el mes següent als deu mesos posteriors a la conclusió del període impositiu al que es refereix la informació a subministrar, és a dir normalment el mes de novembre.

Cal tenir present que la obligació de documentar les operacions vinculades és una obligació diferent e independent a la obligació d’informació que comporta la presentació del model exposat.

Les principals característiques d’aquest model són les següents:

  1. Estaran obligats a presentar aquest model:
    1. els contribuents de l’Impost sobre Societats,
    2. els de l’Impost sobre la Renda de no Residents que actuïn mitjançant establiment permanent,
    3. així com les entitats en règim d’atribució de rendes constituïdes a l’estranger amb presència al territori espanyol,
  2. Caldrà declarar les següents operacions amb persones o entitats vinculades:
    1. Operacions realitzades amb la mateixa persona o entitat vinculada sempre que l’import de la contraprestació del conjunt d’operacions en el període impositiu superi els 250.000€, d’acord al valor de mercat.
    2. Operacions específiques, sempre que l’import conjunt de cadascuna d’aquest tipus d’operacions en el període impositiu superi els 100.000€. A aquests efectes, tenen la consideració d’operacions específiques:
      • Les realitzades per contribuents de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques, en el desenvolupament d’una activitat econòmica, a la qual sigui aplicable el mètode d’estimació objectiva amb entitats en què aquells o els seus cònjuges, ascendents o descendents, de manera individual o conjuntament entre tots ells, tinguin un percentatge igual o superior al 25 per cent del capital social o dels fons propis.
      • Les operacions de transmissió de negocis
      • Les operacions de transmissió de valors o participacions representatius de la participació en els fons propis de qualsevol tipus d’entitats no admeses a negociació en algun dels mercats regulats de valors, o que estiguin admesos a negociació en mercats regulats situats en països o territoris qualificats com a paradisos fiscals.
      • Les operacions de transmissió d’immobles.
      • Les operacions sobre actius intangibles.
  3. No obstant, no serà obligatori complimentar la informació d’operacions amb persones o entitats vinculades respecte les següents operacions:
    1. Operacions realitzades entre entitats que s’integrin en un mateix grup de consolidació fiscal
    2. Operacions realitzades amb els seus membres o amb altres entitats integrants d’un mateix grup de consolidació fiscal per les agrupacions d’interès econòmic (AIE) i les unions temporals d’empreses (UTE)
    3. Les operacions realitzades en l’àmbit d’ofertes públiques de venda o d’adquisició de valors.
  4. Amb independència de l’import de la contraprestació del conjunt de les operacions realitzades amb la mateixa persona entitat vinculada, existirà sempre l’obligació de complimentar el model 232, respecte les operacions del mateix tipus (la declaració ja determina la classificació dels tipus d’operacions, per exemple: adquisicions/transmissions de béns tangibles, constitució préstecs, serveis entre persones, etc.) que alhora usin el mateix mètode de valoració, sempre que l’import conjunt d’aquestes operacions en el període impositiu sigui superior al 50% de la xifra de negocis de l’entitat.
  5. Existeixen determinades operacions, respectes les que no existirà límit mínim per declarar-les, en concret:
    1. Les operacions amb persones o entitats vinculades en cas d’aplicació de les reduccions de rendes procedents de determinats actius intangibles, com serien les rendes procedents de la cessió del dret d’ús o d’explotació de patents, dibuixos o models, plànols, fórmules o procediments secrets, de drets sobre informacions relatives a experiències industrials, comercials o científiques, i sempre que es compleixin determinats requisits
    2. així com per operacions o situacions relacionades amb paradisos fiscals
  6. Caldrà separar les operacions d’ingrés o pagament, sense que es puguin efectuar compensacions entre elles encara que corresponguin al mateix concepte. S’hauran de declarar les operacions per persones o entitat vinculada que agrupin un determinat tipus d’operació, sempre que s’hagi emprat el mateix mètode de valoració, caldrà incloure en registres diferents les operacions del mateix tipus però que usin mètodes de valoració diferents. Els imports no inclouran el IVA en el seu cas.
  7. A efectes d’aquesta declaració, es consideraran persones o entitats vinculades les següents:
    1. Una entitat i els seus socis o partícips.
    2. Una entitat i els seus consellers o administradors, excepte en el corresponent a la retribució per l’exercici de les seves funcions.
    3. Una entitat i els cònjuges o persones unides per relacions de parentesc, en línia directa o colateral, per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau dels socis o partícips, consellers o administradors.
    4. Dues entitats que pertanyen a un grup.
    5. Una entitat i els consellers o administradors d’una altra entitat, quan les dues entitats pertanyin a un grup.
    6. Una entitat i una altra entitat participada per la primera indirectament en, almenys, el 25 per cent del capital social o dels fons propis.
    7. Dues entitats en les quals els mateixos socis, partícips, o persones unides per relacions de parentesc, en línia directa o colateral, per consanguinitat o afinitat fins al tercer grau, participen, directa o indirectament, en, almenys, el 25% del capital social o els fons propis.
    8. Una entitat resident a territori espanyol i els seus establiments permanents a l’estranger.

En els supòsits en què la vinculació es defineixi en funció de la relació dels socis o partícips amb l’entitat, la participació ha de ser igual o superior al 25 per cent. La menció als administradors inclourà els de dret i els de fet.

Existeix un grup quan una entitat ostenta o pot ostentar el control d’una altra o altres segons els criteris establerts a l’article 42 del Codi de Comerç, amb independència de la seva residència i de l’obligació de formular comptes anuals consolidats.

L’incompliment d’aquesta obligació comporta l’aplicació d’un règim sancionador explicat en un post anterior.

Llegir +

Ajuts, bonificacions i incentius a l’emprenedor.

Existeixen diversos ajuts a totes aquelles persones que desitgin iniciar un projecte empresarial. En podríem destacar, entre d’altres, els següents:

  • Reduccions i bonificacions en les cotitzacions a la Seguretat Social en el Règim Especial de Treballadors Autònoms. La quota per contingències comunes, inclosa la incapacitat temporal, dels treballadors per compte propi o autònoms que causin alta inicial o que no haguessin estat en situació d’alta en els 2 anys immediatament anteriors, a comptar de la data d’efectes de l’alta, en el RETA, consistirà en una quota única mensual de 60€, que comprendrà tant les contingències comunes com les contingències professionals, quedant aquests treballadors exempts de cotitzar per cessament d’activitat i per formació professional. Veure post “Bonificacions cotització Seguretat Social nous autònoms”
  • Capitalització de les prestacions per desocupació per fomentar el treball autònom. Els beneficiaris de prestacions per atur de nivell contributiu, que pretenguin constituir-se com treballadors autònoms, podran capitalitzar la seva prestació a aquest efecte.
    L’abonament de la prestació es realitzarà d’una sola vegada per l’import que correspongui a la inversió necessària per al desenvolupament de l’activitat per compte propi, inclòs l’import de les càrregues tributàries per a l’inici de l’activitat, o bé, l’entitat gestora podrà abonar mensualment l’import de la prestació per desocupació de nivell contributiu per subvencionar la cotització del treballador a la Seguretat Social.
  • Compatibilització de la percepció de la prestació per desocupació amb el treball per compte propi. Els titulars del dret a la prestació per atur de nivell contributiu, per haver cessat amb caràcter total i definitiu la seva activitat laboral, que causin alta com a treballadors per compte propi en algun dels règims de Seguretat Social, podran compatibilitzar la percepció mensual de la prestació que els correspongui amb el treball autònom, per un màxim de 270 dies o pel temps inferior pendent de percebre, sempre que se sol·liciti a l’entitat gestora en el termini de 15 dies a comptar de la data d’inici de l’activitat per compte propi , sense perjudici que el dret a la compatibilitat de la prestació tingui efecte des de la data d’inici de tal activitat. Transcorregut el termini de 15 dies el treballador no podrà acollir-se a aquesta compatibilitat.

Si ho deitgen poden contactat amb Contem assessors per valorar la seva situació particular i veure quina és l’opció més recomanable en cada cas per facilitar l’inici de la nova activitat.

Llegir +

Impost sobre els actius no productius de les persones jurídiques

El passat 12 de maig de 2017 es va aprovar l’impost sobre els actius no productius de les persones jurídiques. Aquest impost va ser recorregut pel Govern central el mateix 2017, però per mitjà de la sentència publicada el passat 26 de març de 2019, el Tribunal Constitucional va declarar l’impost constitucional i adequat al marc legal vigent, i va desestimar el recurs presentat. Així mateix, tenint en compte que el tribut ja s’ha meritat per als exercicis 2017, 2018 i 2019, el Govern de la Generalitat ha considerat urgent i necessari realitzar algunes modificacions al text normatiu, on destaca la regulació del termini de presentació de l’autoliquidació de l’impost, que s’estableix de l’1 al 30 de juny de cada any, amb l’excepció dels tres anys ja meritats (2017, 2018 i 2019), que s’hauran de liquidar, de manera extraordinària, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre d’enguany.

L’exposició de motius de la llei que aprova i regula aquest impost ja ens indica quin és l’esperit del mateix, ja que en concret diu: “L’impost sobre actius no productius de les persones jurídiques té també l’objectiu de reduir les pràctiques actuals d’evasió i elusió fiscal, que consisteixen a traslladar patrimoni personal a estructures societàries per a ocultar veritables titularitats i, per tant, capacitats econòmiques. La destinació a usos privats dels actius la titularitat dels quals es formalitza a nom de persones jurídiques i que no estan afectes a activitats productives és una pràctica elusiva i insolidària que genera pèrdua de recaptació, greus iniquitats horitzontals i verticals i una pèrdua d’eficiència econòmica. Per tant, els poders públics tenen l’obligació d’eliminar els estímuls a aquesta mena de pràctiques.

Les principals característiques d’aquest nou impost són les següents:

Fet imposable. la tinença del subjecte passiu, en la data de la meritació de l’impost, dels actius següents, sempre que no siguin productius i estiguin situats a Catalunya, en concret: béns immobles, vehicles de motor amb una potència igual o superior a dos-cents cavalls, embarcacions de lleure, aeronaus, objectes d’art i antiguitats amb un valor superior al que estableix la Llei del patrimoni històric, joies.

Concepte d’actius no productius. Es consideren actius no productius als anteriors en els següents casos:

  1. Si se cedeixen de manera gratuïta als propietaris, socis i partícips del subjecte passiu o a persones vinculades a aquests, directament o per mitjà d’entitats participades per qualsevol d’ells, i que els destinen totalment o parcialment a l’ús propi o a l’aprofitament privat, tret que utilitzar-los constitueixi rendiment en espècie, d’acord amb el que disposa la normativa de l’impost sobre la renda de les persones físiques. En el cas que el bé sigui utilitzat parcialment per a finalitats particulars, es considera actiu no productiu només la part o proporció que es destina a aquestes finalitats.
  2. Si se’n cedeix l’ús, mitjançant preu, als propietaris, socis i partícips del subjecte passiu o a persones físiques vinculades a aquests, o a entitats participades per qualsevol d’ells, per a ésser destinats totalment o parcialment a usos o aprofitaments privats, llevat que els propietaris, socis, partícips o persones vinculades satisfacin per a la cessió del bé el preu de mercat, treballin de manera efectiva a la societat i percebin per això una retribució d’import superior al preu de cessió. Es consideren actius productius els que són arrendats a preu de mercat als propietaris, socis i partícips o a persones vinculades a aquests, o a entitats participades per qualsevol d’ells, i són destinats a l’exercici d’una activitat econòmica.
  3. Si no estan afectes a cap activitat econòmica o de servei públic. Són actius afectes a una activitat econòmica els que, com a factor o mitjà de producció, s’utilitzen en l’explotació de l’activitat econòmica del subjecte passiu. Als efectes de lo disposat en aquesta lletra, no es consideren béns no productius els que tenen un preu d’adquisició que no supera l’import dels beneficis no distribuïts obtinguts per l’entitat, sempre que provinguin del desenvolupament d’activitats econòmiques, amb el límit de l’import dels beneficis obtinguts tant en el mateix any com en els últims deu anys anteriors

Subjecte passius. Els contribuents d’aquest impost seran les persones jurídiques i les entitats que, sense tenir personalitat jurídica, constitueixen una unitat econòmica o patrimoni separat susceptible d’imposició, definides com a obligats tributaris per la normativa tributària general que tinguin els actius enumerats en situació d’improductivitat segons tot lo exposat.

Base imposable. La base sobre la que es calcularà la quota a pagar serà la suma dels valors dels actius no productius indicats

Quota íntegra. La quota tributària es determina per aplicació a la base imposable de l’escala següent:

Base

imposable fins a

Quota íntegra Resta base

 imposable fins a

Tipus aplicable
0,00€ 0,00€ 167.129,45€ 0,210%
167.129,45€ 350,97€ 167.123,43€ 0,315%
334.252,88€ 877,41€ 334.246,87€ 0,525%
668.499,75€ 2.632,21€ 668.500,00€ 0,945%
1.336.999,75€ 8.949,54€ 1.336.999,26€ 1,365%
2.673.999,01€ 27.199,58€ 2.673.999,02€ 1,785%
5.347.998,03€ 74.930,46€ 5.347.998,03€ 2,205%
10.695.996,06€ 192.853,82€ En endavant 2,750%

Declaració i pagament.

L’import de l’impost sobre els actius no productius es merita l’1 de gener de cada any. Els contribuents estan obligats a presentar l’autoliquidació de l’impost sobre actius no productius i a efectuar-ne l’ingrés corresponent entre els dies 1 i 30 del mes de juny següent a la data de meritació, amb l’excepció dels tres anys ja meritats (2017, 2018 i 2019), que s’hauran de liquidar, de manera extraordinària, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre d’enguany.

Per qualsevol aclariment no dubti a contactar amb nosaltres.

 

Llegir +