CAT · ESP

Reversions de deterioraments de valor de participacions anteriors a 2013.

La reversió de les pèrdues pel deteriorament de valor de participacions que van resultar fiscalment deduïbles en períodes impositius previs a 2013 i que a partir d’aquella data no ho són, s’hauran d’imputar per un import mínim anual, de forma lineal durant els 5 primers anys que s’iniciïn a partir de 1 de gener de 2016.

En cas que ja s’hagi produït una reversió per l’increment de valor de les participacions, el saldo pendent d’integrar, es farà per parts iguals durant la resta de períodes impositius.

 

Llegir +

Limitació en la compensació de quotes negatives per les Cooperatives.

En la mateixa línia que lo aplicat a la resta d’entitats, a partir de 1 de gener de 2016, a les Cooperatives també se’ls limita la compensació de quotes tributàries negatives, de la següent manera:

  • 50% per aquelles cooperatives amb un import net de la xifra de negocis els 12 mesos anteriors, d’almenys 20 milions d’euros i menor de 60.
  • 25% quan la xifra neta de negocis sigui d’almenys 60 milions d’euros.

Aquestes limitacions no s’aplicaran en l’import corresponent a “quites” i esperes conseqüència d’acords amb creditors no vinculats.

 

Llegir +

Limitacions en l’aplicació de les deduccions generades o pendents de compensar per doble imposició interna i internacional.

Amb efectes des de 1 de gener de 2016, les deduccions corresponents a per evitar la doble imposició interna i internacional a aplicar, generades o pendents de compensar, per les en-titats amb un import net de la xifra de negocis d’almenys 20 milions d’euros durant els 12 mesos anteriors a la data d’inici del període impo-sitiu, no podran excedir conjuntament el 50% de la quota íntegra.

Llegir +

Limitació ajornaments impostos

Amb efectes a partir de 1 de gener de 2017 s’elimina la possibilitat d’ajornar o fraccionar els següents deutes:

  1. Les resultants de l’execució de resolucions fermes total o parcialment des estimatòries suspeses prèviament durant els recursos o reclamacions econòmic-administratives o recursos contenciós-administratius.
  2. Els deutes derivats de tributs repercutits com l’IVA, excepte que es justifiqui degudament que les quotes no han estat pagades.
  3. Les corresponents a obligacions tributàries que tingui que complir l’obligat a realitzar pagaments fraccionats de l’Impost sobre Societats.

Cal recordar que, tot i així, en cas de fer la petició, aquesta comportarà un recàrrec del 20% sobre el deute.

Llegir +

Limitacions en compensació de bases imposables negatives i reversió de determinats crèdits fiscals

Amb efectes des de 1 de gener de 2016, les entitats amb un import net de la xifra de negocis d’almenys 20 milions d’euros i menor de 60 durant els 12 mesos anteriors a la data d’inici del període impositiu, tindran una limitació a la integració de les bases imposables negatives i reversions de determinats crèdits fiscals, del 50% de la base imposable positiva prèvia a aquesta integració i a l’aplicació de la reserva de capitalització.

Aquesta limitació es reduirà al 25% en cas d’entitats amb la xifra de negocis d’almenys 60 milions d’euros.

Per aquelles entitats amb una la xifra de negocis inferior a 20 milions d’euros la limitació pel 2016 seguirà sent del 60% i pel 2017 del 70% si no canvia la norma, mantenint el mínim del milió d’euros per la compensació de bases imposables negatives.

Llegir +

Bon Nadal!

Els premis pagats corresponents a les loteries i apostes organitzades per la Societat Estatal Loteries i Apostes de l’Estat (SELAE) estan sotmesos a tributació mitjançant un gravamen especial que es va aprovar amb la Llei 16/2012 de 27 de desembre,

La referida norma estableix que els perceptors d’aquests premis, sigui quina sigui la seva naturalesa, en el moment del cobrament, suportaran una retenció o ingrés a compte que ha de practicar-los l’organisme pagador del premi, és a dir, la SELAE.

S’exigirà de forma independent pel que fa a cada “dècim”, fracció o cupó de loteria premiat.

Estaran exempts els premis d’un import íntegre igual o inferior a 2.500 euros. Els premis superiors a 2.500 euros només tributaran pel que fa a la part del mateix que excedeixi d’aquest import.

Els contribuents del IRPF o els contribuents no residents sense establiment permanent que resultin premiats i hagin suportat la retenció en el moment de l’abonament del premi no hauran de presentar cap altra autoliquidació.

La base de la retenció del gravamen especial estarà formada per l’import del premi que excedeixi de la quantia exempta. El percentatge de retenció o ingrés a compte serà del 20 per cent.

La SELAE haurà de procedir a identificar als guanyadors dels premis sotmesos a gravamen, és a dir, els que siguin superiors a 2.500 euros per “dècim”, independentment de que el premi hagi estat obtingut per un només o bé conjuntament per diverses persones o entitats.

En el cas de premis compartits (grup d’amics o parents, penyes, confraries…), qui procedeixi al repartiment del mateix que figuri com beneficiari únic (o com gestor de cobrament) per haver-ho manifestat així en el moment del cobrament del premi, haurà d’estar en condicions d’acreditar davant l’Administració Tributària que el premi ha estat repartit als titulars de participacions, sent per tant necessària la identificació de cada guanyador així com del seu percentatge de participació.

Addicionalment, els contribuents no residents sense establiment permanent que resultin agraciats i hagin suportat la retenció en el moment de l’abonament del premi podran sol·licitar la devolució que pogués correspondre’ls per aplicació d’un conveni per evitar la doble imposició internacional.

Els contribuents de l’Impost sobre Societats que obtinguin un premi subjecte al gravamen especial hauran d’incloure, tal com feien abans de l’1 de gener de 2013, l’import del premi entre les rendes del període subjectes a l’impost i la retenció/ingrés a compte del 20% suportat com un pagament a compte més.

Font AEAT

Llegir +

Increment pagaments fraccionats: Afecta a les entitats amb xifra de negocis de més de 10 milions d’euros.

Amb efectes a partir del 30 de setembre de 2016, és a dir, pels pagaments fraccionats de l’Impost sobre Societats a ingressar com a límit el 20 d’octubre, es modifica la forma de càlcul del mateix.

El nou mètode però, només afecta a aquelles entitats amb una xifra de negocis en els 12 mesos anteriors a la data d’inici del període impositiu d’almenys 10.000.000€. És a dir, no afecta a les empreses de reduïda dimensió.

El nou sistema de càlcul es resumeix en els següents punts:

  • El percentatge a aplicar sobre la base imposable serà el resultat de multiplicar per dinou vintens (19/20) el tipus de gravamen arrodonit per excés, abans aquest era el resultat de multiplicar-lo per cinc setens (5/7) arrodonits per defecte.
  • La quantitat a ingressar no podrà ser inferior, en cap cas, al 23% del resultat positiu del compte de pèrdues i guanys del període, minorat exclusivament pels pagament fraccionats realitzats amb anterioritat corresponents al mateix període impositiu. Tot i així, en queda exclòs del resultat positiu mencionat:
    1. Les quites o esperes conseqüència d’acords amb creditors.
    2. Les rendes generades per operacions d’augment de capital o fons propis per compensar crèdits que no s’hagin d’integrar a la base imposable.
    3. En el cas d’entitats parcialment exemptes, es considerarà com a resultat positiu únicament el corresponent a rendes no exemptes.

 

Llegir +

SCP, CB, alguns autònoms i Comunitats de Veïns obligats a les notificacions telemàtiques de l’AEAT.

A partir del 2 d’octubre de 2016 entra en vigència la Llei del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Aquesta llei obliga a relacionar-se obligatòriament de manera electrònica amb les administracions públiques, entre d’altres a:

  1. Les persones jurídiques.
  2. Les entitats sense personalitat jurídica.
  3. Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria, per als tràmits i actuacions que realitzen amb les administracions públiques en exercici d’aquesta activitat professional. En tot cas, dins d’aquest col·lectiu s’entendran inclosos els notaris i registradors de la propietat i mercantils.
  4. Els qui representin a un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l’Administració.
  5. Els empleats de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que realitzen amb elles per raó de la seva condició d’empleat públic, en la forma en què es determini reglamentàriament per cada Administració.

Deixant la porta oberta a estendre l’obligació a altres col·lectius de persones físiques.

L’AEAT interpreta que, a partir del 2 d’octubre, s’incorporen a l’obligatorietat de relacionar-se electrònicament, a més dels obligats tributaris que ja tenien obligació de fer-ho així en determinats tràmits, com les societats o dels contribuents inscrits en el REDEME (notificacions electròniques obligatòries o presentació telemàtica de declaracions), altres com les entitats sense personalitat jurídica, com per exemple qualsevol comunitat de béns, una comunitat de veïns o bé una herència jacent, així com a professionals amb col·legiació obligatòria.

Respecte a aquests nous obligats a relacionar-se electrònicament amb l’AEAT, es pot aclarir el següent:

  1. L’Administració interpreta que les autoliquidacions tributàries, per exemple un model 303 de IVA o 130 de IRPF, es poden seguir presentant com abans, és a dir, omplint l’imprès a través de la seu electrònica de l’AEAT, imprimint i presentant-lo en paper a l’AEAT o en l’entitat col·laboradora.
  2. Les notificacions de l’AEAT a aquests nous obligats que no haguessin optat voluntàriament per la forma electrònica, es realitzaran per aquest sistema a partir del 2 d’octubre però, la primera notificació a partir d’aquesta data s’efectuarà també en paper i, aprofitant la mateixa, se li informarà que les següents ja seran electròniques amb el sistema habitual (accés pel contribuent a la seva adreça electrònica, entenent efectuada la notificació si no accedeix en 10 dies a la mateixa).
  3. A partir de la repetida data, els documents que es presentin a l’AEAT s’han de fer en el registre electrònic i no en paper.

En l’àmbit duaner, tots els operadors econòmics (persones físiques o jurídiques que es relacionen amb l’Administració per a l’aplicació de la legislació duanera en el desenvolupament d’una activitat professional) han d’efectuar la presentació dels documents i sol·licituds que preveu la legislació duanera obligatòriament a través del registre electrònic (www.agenciatributaria.gob.es), excloent únicament les excepcions establertes en el Codi duaner de la Unió i en els reglaments que el desenvolupen.

L’incompliment d’aquesta obligació pot ser constitutiu d’una infracció tributària el que pot comportar sancions de 250€ i el que és pitjor, no assabentar-nos d’aquelles notificacions de l’AEAT que impliquin alguna mena d’acció per part nostra amb la conseqüent sanció inquantificable, ja que dependrà de cada comunicació.

Si desitja més informació sobre les notificacions electròniques pot consultar la nostra entrada “Notificacions electròniques AEAT durant les vacances” o bé pot contactar amb Contem assessors per derivar la gestió de les mateixes.

Llegir +

Registre control jornades laborals

El Real Decret 16/2013 de 20 de desembre, incorporava l’obligació de registrar la jornada dels treballadors a temps parcial i la conservació d’aquests registres mensuals un mínim de 4 anys; per aquest motiu als treballadors en contracte a temps parcials se’ls fa signar conjuntament amb les fulles salarials un registre mensual de les hores de treball.

La Sala de lo social de la Audiència Nacional ha dictat recentment dues Sentencies que han donat un gir a la doctrina aplicada fins aleshores en matèria de control de jornada, per altra banda la Inspecció de Treball i Seguretat Social aplica nous criteris definits en el seu Pla de Control del 2016 que en resum comporten l’obligació de portar un registre també de les jornades dels treballadors amb contractes a jornada complerta.

Tot i que no existeix un model oficial, si que es defineixen les característiques que té que tenir el registre, que pot ser informàtic o manual.

En resum cal indicar la identitat de l’empresa i del treballador, reflectir la jornada diària del treballador indicant hora d’entrada i de sortida diària i les hores totalitzades mensualment, donar detall de les hores ordinàries i extres desglossades per dia.

L’incompliment degut a qüestions formals pot comportar sancions de 60 a 625€. Els incompliments en matèria de jornada poden comportar sancions per infraccions greus que poden anar de 626 a 6.250€.

Així doncs per tal de complir amb la legislació i evitar les sancions, cal que es confeccionin aquests registres i es compleixi amb les limitacions de les hores complementàries. Si ho desitgen els podem facilitar un model de registre i aclarir els dubtes que tinguin al respecte.

Si necessiten més informació o bé que els ajudem a implantar aquest registre es poden posar en contacte amb nosaltres.

Llegir +

Llibre Actes del Consell d’Administració.

  • Cada vegada que el Consell d’Administració es reuneix cal fer una acta.
  • Almenys es reuneix 1 vegada per trimestre, és a dir 4 vegades l’any.
  • És competència de l’òrgan d’administració la gestió i representació de la societat.
  • Existeixen, però unes facultats del Consell que són indelegables:
    1. La supervisió de l’efectiu funcionament de les comissions que hagués constituït i de l’actuació dels òrgans delegats i dels directius que hagués designat.
    2. La determinació de les polítiques i estratègies generals de la societat.
    3. L’autorització o dispensa de les obligacions derivades del deure de lleialtat per evitar conflictes d’interessos.
    4. La seva pròpia organització i funcionament.
    5. La formulació dels comptes anuals i la seva presentació a la Junta General.
    6. La formulació de qualsevol classe d’informe exigit per la llei a l’òrgan d’administració sempre que l’operació a què es refereix l’informe no pugui ser delegada.
    7. El nomenament i destitució dels consellers delegats de la societat, així com l’establiment de les condicions del seu contracte.
    8. El nomenament i destitució dels directius que tinguessin dependència directa del consell o d’algun dels seus membres, així com l’establiment de les condicions bàsiques dels seus contractes, incloent la seva retribució.
    9. Les decisions relatives a la remuneració dels consellers, dins el marc estatutari i, si escau, de la política de remuneracions aprovada per la junta general.
    10. La convocatòria de la junta general d’accionistes i l’elaboració de l’ordre del dia i la proposta d’acords.
    11. La política relativa a les accions o participacions pròpies.
    12. Les facultats que la Junta General hagi delegat en el consell d’administració, llevat que hagués estat expressament autoritzat per ella per subdelegar-les.

 

Llegir +