CAT · ESP

Aclariments al permís retribuït per participar a les eleccions del 21 de desembre.

El passat 1 de desembre es va publicar l‘Ordre ESS/1169/2017 de 28 de novembre per la que s’estableixen les instruccions necessàries per a la participació de les persones treballadores a les eleccions al Parlament de Catalunya del 21 de desembre de 2017, aquesta disposició busca aclarir les normes que es van definir al Real Decret 953/2017 de 31 d’octubre, del qual ja vam informar en una entrada de 17 de novembre.

Respecte al permís dels treballadors, les instruccions aclareixen, entre d’altres, el següent:

  1. No cal concedir el permís esmentat a les persones treballadores que facin una jornada que coincideixi parcialment amb l’horari dels col·legis electorals si la coincidència és com a màxim de dues hores. Si és de més de dues hores i menys de quatre, s’ha de concedir un permís de dues hores, i si aquesta coincidència és de quatre o més hores, s’ha de concedir el permís general de quatre hores..
  2. Les persones treballadores que tinguin una jornada en la que l’horari no coincideixi ni totalment ni parcialment amb el dels col·legis electorals, no tenen dret a cap permís.
  3. La determinació del moment d’utilització de les hores concedides per a la votació, que ha de coincidir amb l’horari establert pel col·legi electoral, és potestat de l’empresari o empresària.
  4. A efectes de l’abonament del salari pel temps utilitzat per votar, els empresaris o les empresàries tenen dret a sol·licitar a les seves persones treballadores l’exhibició del justificant acreditatiu d’haver votat, expedit per la mesa electoral corresponent.

 

Llegir +

Comerç electrònic de béns: Tributació.

Les empreses que realitzen vendes online, ja sigui mitjançant plataformes web “pròpies” com Woocommerce, Pretashop, Shopify etc o bé alienes, com Amazon, Wallapop, Ebay, entre d’altres, tenen que tindre molt present la tributació que les afecta.

Les empreses sovint tenen força clara la tributació de les operacions internes, és a dir on el comprador i el venedor estan a l’Estat espanyol, però la cosa es complica quan el client està en un altre país.

Per altra banda els particulars també tenen que tributar pels béns que venguin per internet.

 

Particulars que venen per internet.

Cada vegada són més freqüent les vendes de béns usats per Wallapop o altres plataformes similars, sovint amb desconeixement de la tributació de l’operació.

Aquestes operacions, estan afectades per dos impostos: l’impost sobre la renda obtinguda, normalment el IRPF, i l’impost sobre la Venda o transmissió, normalment Impost sobre Transmissions patrimonials (ITP a partir d’ara) o IVA.

En quant al IRPF, cal declarar el guany patrimonial obtingut a la declaració de renda que es fa cada any, aquest guany patrimonial sortiria de la diferència entre el preu de venda i el preu de compra, tot i que donat que sovint costarà justificar el preu de compra amb algun document extern, és freqüent considerar com a tal el preu de venda.

En quan al ITP o IVA, cal aclarir que la venda de productes no afectes a una activitat econòmica, tributaran per ITP, que a Catalunya per la majoria de béns està al voltant del 5%. El IVA només seria aplicable a aquelles operacions subjectes a una activitat econòmica, i el tipus general seria el 21%.

Aquí apareix la dificultat de determinar quan hi ha una activitat econòmica. En principi la venda ocasional d’algun bé propi usat no suposa una activitat econòmica, però, per altra banda, aquells que compren béns per tornar-los a vendre si que podrien ser considerats com que estan realitzant una activitat econòmica, cal estudiar cada cas.

Si suposem que estem dintre una activitat econòmica, la tributació seria l’exposada en el següent punt.

 

Empreses que venen per internet.

L’empresa que ven per internet, també haurà de tributar pel guany patrimonial que obtingui, tot i que en funció de la seva forma jurídica (autònom o societat mercantil) haurà de tributar per IRPF o per Impost sobre Societats.

En quan a l’IVA, s’aplicarà depenent de múltiples variables, com serien: l’objecte de l’operació, és a dir, s, és bé o servei, i en el cas d’aquests últims el tipus de servei prestat, el destí del bé o servei transmès; en funció de si el destí del bé o servei és l’estat espanyol, la UE o fora de la UE.

Les vendes de béns per internet estan dintre el conegut com a règim de vendes a distància.

A continuació exposem una sèrie d’orientacions generals per tal de valorar si les operacions realitzades estan dintre d’alguns d’aquest casos, per si ho considera necessari ens faci la consulta pertinent per tal de resoldre la tributació de l’operació.

El primer a determinar és on es troba el magatzem des del que es serveix al client. En cas que el magatzem estigui a l’estat espanyol s’aplicarà la llei de l’IVA. Aquí ens podem trobar amb tres tipus de destins:

 

  • Destinataris a l’estat espanyol.

S’aplica IVA al tipus pertinent (4, 10 o 21%)

 

  • Destinataris UE.

Destinatari empresa identificada com a tal a l’Estat Membre de destí.

Cal recordar que la identificació del mateix es pot validar mitjançant la consulta al Sistema d’Intercanvi d’Informació sobre el IVA (VIES). En cas d’estar validat es considera Entrega Intracomunitària

Destinatari particular o empresa no identificada a l’Estat Membre.

Aquestes operacions es facturaran amb el tipus d’IVA vigent a legislació espanyola, sempre que no s’excedeixi durant l’any natural precedent o durant l’any en curs, els límits fixats per cada Estat Membre. En cas d’excedir els mencionats límits caldrà aplicar l’IVA de l’estat de destí, per lo que caldrà donar-se d’alta a efectes d’IVA en el mateix.

Els límits de cada estat a data d’avui són els següents:

País Umbral
Àustria 35.000,00 EUR
Alemanya 100.000,00 EUR
Bèlgica 35.000,00 EUR
Bulgària 70.000,00 BGN
Croàcia 35.000,00 EUR
Dinamarca 280.000,00 DKK
Eslovènia 35.000,00 EUR
Espanya 35.000,00 EUR
Estònia 35.000,00 EUR
Finlàndia 35.000,00 EUR
França 35.000,00 EUR
Grècia 35.000,00 EUR
Hongria 8.800.000,00 HUF
Irlanda 35.000,00 EUR
Itàlia 35.000,00 EUR
Letònia 35.000,00 EUR
Lituània 35.000,00 EUR
Luxemburg 100.000.00 EUR
Malta 35.000,00 EUR
Països Baixos 100.000,00 EUR
Polònia 160.000,00 PLN
Portugal 35.000,00 EUR
Regne Unit 70.000,00 GBP
República Eslovaca 35.000,00 EUR
República Txeca 1.140.000,00 CZK
Romania 118.000,00 RON
Suècia 320.000,00 SEK
Xipre 35.000,00 EUR

Per aplicar aquest règim cal que l’expedició o transport dels béns entregats s’iniciï a l’estat espanyol amb destí a un altre Estat Membre, a més cal:

  1. l’expedició o el transport el realitzi el venedor pel seu compte,
  2. que el destinatari (comprador) ha de ser una persona física (particular), o una entitat o empresari no identificat a efectes d’IVA. Si el destinatari fos una entitat o empresari identificat, s’aplicaria el règim de lliuraments i adquisicions intracomunitàries.
  3. S’exclouen del règim els lliuraments de mitjans de transport nous, béns que necessiten d’instal·lació o muntatge abans de lliurar-los a l’adquirent, béns usats, objectes d’art, antiguitats, etc.

El que preveu aquest apartat és aplicable, en tot cas, als lliuraments efectuats durant l’any en curs a partir del moment en què l’import dels mateixos superi els límits quantitatius que estableixin els respectius Estats membres de destinació.

Tot i així, podran optar per aplicar aquest règim tots aquells empresaris amb vendes amb destinació a altres estats membres encara que no hagin superat els límits indicats. Cal tenir present que la opció tindrà una vigència de, com a mínim, dos anys naturals.

No obstant el que disposen els paràgrafs anteriors, els lliuraments de béns no s’entenen realitzats, en cap cas, al territori d’aplicació de l’impost quan els béns siguin objecte dels impostos especials.

 

Destinataris països tercers (o fora UE).

És una exportació de béns i com a tal és una operació exempta de IVA.

Llegir +

Calendari obligacions empresa, autònoms i entitats: Desembre

El mes de desembre torna a tenir obligacions , tant per l’autònom o emprenedor, pime, gran empresa o filial així com per les entitats sense ànim de lucre com per exemple les fundacions i associacions.

 

Dll

Dm

Dx

Dj

Dv

Ds

Dg

1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11

12

13 14 15 16 17
18 19

20

21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

 

Durant tot el mes

Aplicació del SII

 

Fins el 12 de desembre

Duanes

Declaració Intrastat de Comerç Intracomunitari

 

Fins el 20 de desembre

Renda i societats

Retencions i ingressos a compte de rendiments del treball, activitats econòmiques, premis i determinats guanys patrimonials i imputacions de renda, guanys derivats d’accions i participacions de les institucions d’inversió col·lectiva, rendes d’arrendament d’immobles urbans, capital mobiliari, persones autoritzades i saldos en comptes.

  • Novembre 2017. Grans empreses: 111, 115, 117, 123, 124, 126, 128, 230

Pagaments fraccionats societats i establiments permanents de no residents

  • Exercici en curs:
    • Règim general: 202
    • Règim de consolidació fiscal (grups fiscals): 222

 

IVA

  • Novembre 2017. Declaració d’operacions incloses en els llibres registre de l’IVA i IGIC i altres operacions: 340
  • Novembre 2017. Declaració recapitulativa d’operacions intracomunitàries: 349
  • Novembre 2017. Operacions assimilades a les importacions: 380

 

Impost sobre les primes d’assegurances

  • Novembre 2017: 430

 

Impostos especials de fabricació

  • Setembre 2017. Grans empreses: 553, 554, 555, 556, 557, 558
  • Setembre 2017. Grans empreses: 561, 562, 563
  • Novembre 2017: 548, 566, 581
  • Novembre 2017: 570, 580

Declaració d’operacions pels destinataris registrats, representants fiscals i receptors autoritzats: 510

Fins el 2 de gener de 2018

 

Renda

  • Renúncia o revocació estimació directa simplificada i estimació objectiva per a 2018 i successius: 036/037

 

IVA

  • Novembre 2017. Autoliquidació: 303
  • Novembre 2017. Grup d’entitats, model individual: 322
  • Novembre 2017. Grup d’entitats, model agregat: 353
  • SII: Remissió dels registres de facturació del primer semestre de 2017: sense model
  • Renúncia o revocació règims simplificat i agricultura, ramaderia i pesca per a 2018 i successius: 036/037
  • Opció o revocació per la determinació de la base imposable mitjançant el marge de benefici global en el règim especial dels béns usats, objectes d’art, antiguitats i objectes de col·lecció per a 2018 i successius: 036
  • Opció tributació en destí vendes a distància a altres països de la Unió Europea per a 2018 i 2019: 036
  • Renúncia règim de deducció comú per a sectors diferenciats per a 2018 sense model
  • Comunicació d’alta en el règim especial del grup d’entitats: 039
  • Opció o renúncia per la modalitat avançada del règim especial del grup d’entitats: 039
  • Comunicació anual relativa al règim especial del grup d’entitats: 039
  • Opció pel règim especial del criteri de caixa per a 2018: 036/037
  • Renúncia al règim especial del criteri de caixa per a 2018, 2019 i 2020: 036/037

 

Llegir +

Codi LEI. Obligatori a partir de 3 de gener de 2018 per totes les societats que operin en mercats financers.

En cas de no disposar d’aquest codi no podran realitzar operacions de compra o venda d’accions, obligacions o fons d’inversió entre d’altres.

El codi LEI (Legal Entity Identifier) és un codi global de 20 camps alfanumèrics que s’utilitza per identificar les persones jurídiques que són part en les transaccions financeres per tal de complir amb els requisits de informació en els mercats financers.

Diverses normes de la Unió Europea exigeixen aquest codi per identificar les persones jurídiques que participen en els mercats financers mitjançant operacions de “repòs”, derivats o valors. Les empreses de serveis d’inversió i les entitats de crèdit que executin transaccions sobre instruments financers admesos a negociació en un mercat (renda variable com les accions o fons d’inversió o fixa com el deute de l’estat) per compte de clients que siguin persones jurídiques han d’obtenir d’aquests clients el LEI que els identifiqui abans d’executar les operacions.

Si el client no proporciona el seu codi LEI a l’intermediari financer, aquest no podrà executar les operacions instruïdes per aquells clients que siguin susceptibles d’obtenir un LEI i no es el hagin facilitat.

Aquest codi el genera el Registre Mercantil i els honoraris que cobra per obtenir-lo són de 100€, mentre que la renovació anual és de 50€.

Si necessita qualsevol aclariment o suport en aquest sentit no dubtin a contactar amb nosaltres.

 

Llegir +

Canvis terminis declaracions informatives: 184 Entitats en règim d’atribució de rendes i 347 Declaració anual d’operacions amb terceres persones.

S’anticipa el termini de presentació del model 184 per entitats en règim d’atribució de rendes (Comunitats de Béns) al mes de gener de cada exercici, ja aplicable per les operacions del 2017, que per tant es presentaran el gener de 2018.

Pel model 347 d’operacions amb terceres persones, es posposa aquest avançament un any, és a dir les operacions realitzades durant el 2017 es seguiran presentant el febrer de 2018, però les del 2018 ja es presentaran el gener de 2019.

En cas de necessitar qualsevol aclariment o suport en l’acompliment de les declaracions no dubtin a contactar amb Contem assessors.

Llegir +

Millores en la compatibilitat de la percepció de la pensió amb la continuïtat de l’activitat d’autònom.

La recepció de la pensió per jubilació serà compatible amb la realització de treballs per comptes propi, és a dir com a autònom, sempre que es reuneixin determinades condicions.

La quantia de la pensió compatible amb el treball serà equivalent al 50% de la mateixa. Amb efectes des del 26 d’octubre de 2017, es permet que aquest percentatge passi a ser del 100% si s’acredita tenir contractat almenys un treballador per compte aliena.

 

 

Llegir +

Es podrà canviar la base de cotització fins a 4 vegades a l’any.

A partir de l’1 de gener de 2018, els autònoms podran canviar fins a 4 vegades a l’any la base per la que venien obligats a cotitzar, en lloc de les 2 que podien fer fins ara. Els canvis tindran els següents efectes:

  • 1 d’abril, si la sol·licitud es fa entre l’1 de gener i el 31 de març.
  • 1 de juliol, si la sol·licitud es fa entre l’1 d’abril i el 30 de juny
  • 1 d’octubre, si la sol·licitud es fa entre l’1 de juliol i el 30 de setembre
  • 1 de gener de l’any següent, si la sol·licitud es fa entre l’1 d’octubre i el 31 de desembre.

Els canvis es podran fer tenint en compte les limitacions de base mínima i màxima associada a les circumstàncies personals de cadascú.

 

Llegir +

Bonificació per la contractació de familiars de l’autònom.

Des de 26 d’octubre de 2017, la contractació indefinida per part de l’autònom com a treballadors per compte aliena del seu cònjuge, ascendents o descendents i resta de parents per consanguinitat o afinitat, fins el segon grau inclòs, donarà dret a una bonificació a la quota empresarial per contingències comuns del 100% durant un període de 12 mesos. Per poder gaudir de la bonificació l’autònom haurà de complir uns requisits:

Llegir +

Autònoms: Millores en la conciliació de la vida professional i la familiar.

S’amplia de 7 a 12 anys l’edat dels menors que tinguin al seu càrrec els autònoms per aplicar-se la bonificació per conciliació.

S’elimina la necessitat de substituir a l’autònom de baixa per maternitat, paternitat, adopció, guarda amb fins d’adopció, acolliment, risc durant l’embaràs o la lactància, per una persona amb contracte d’interinitat per tal de tenir dret a la bonificació per aquests conceptes.

Les autònomes que havent cessat la seva activitat per maternitat, adopció, guarda amb fins d’adopció, acolliment i tutela, tornin a realitzar una activitat abans dels 2 anys, tindran dret a la quota reduïda de 50€ durant 12 mesos, per tant no les obliguen a esperar a fer 2 anys d’inactivitat.

 

Llegir +