COVID-19. Mesures extraordinàries III. Mesures econòmiques per empreses o autònoms, treballadors i particulars.

Com a tercera bateria de mesures per a pal·liar els efectes del COVID-19 o Coronavirus, ahir 18 de març es van publicar una sèrie de mesures per fer front a l’impacte econòmic i social que el virus està provocant. En particular aquesta tercera bateria es centra en les opcions que donen a empreses, autònoms i persones per fer front. D’altra banda, s’ha fet alguna correcció i aclariment en les mesures aprovades amb la declaració de l’Estat d’Alarma. Les mesures d’aquest Reial-Decret tenen una vigència des del 18 de març fins al 18 d’abril.


Índex.

Mesures per a treballadors i empreses, ja siguin aquestes societats o autònoms.

  • Mesures de flexibilització dels mecanismes d’ajust temporal d’activitat per evitar acomiadaments.
    1. Procediments de suspensió de contractes i reducció de jornada per força major.
    2. Procediments de suspensió i reducció de jornada per causa econòmica, tècnica, organitzativa i de producció.
    3. Afectació dels ERTO per als treballadors.
  • Treball a distància.
  • Adaptació de l’horari i reducció de jornada.

 

Mesures específiques per a autònoms.

  • Prestació extraordinària por cessament d’activitat d’autònoms.
  • Ajuda de la Generalitat de Catalunya als autònoms domiciliats a Catalunya

 

Mesures per a particulars.

  • Garantia de subministrament d’aigua i energia a consumidors vulnerables.
  • Moratòria de deute hipotecari per a l’adquisició d’habitatge habitual.
  • Garantia en el manteniment dels serveis de comunicacions electròniques i la connectivitat de banda ampla i en la prestació de servei universal de telecomunicacions.

 

Altres mesures.

  • Suspensió terminis amb l’Administració Tributaria y la Seguretat Social.
  • Suspensió dels terminis de presentació i ingrés de tributs de la Generalitat de Catalunya i dels tributs cedits.
  • Mesures extraordinàries aplicables a las persones jurídiques.
  • Correcció dels locals i establiments minoristes oberts al públic.
  • Línia per a la cobertura per compte de l’Estat del finançament atorgat per entitats financeres a empreses i autònoms.

 


Mesures per a treballadors i empreses, ja siguin aquestes societats o autònoms.

Mesures de flexibilització dels mecanismes d’ajust temporal d’activitat per evitar acomiadaments.

  • Procediments de suspensió de contractes i reducció de jornada per causa de força major.
    Les suspensions de contracte i reduccions de jornada que tinguin la seva causa directa en pèrdues d’activitat com a conseqüència del COVID-19, inclosa la declaració de l’estat d’alarma, que impliquin suspensió o cancel·lació d’activitats, tancament temporal de locals d’afluència pública, restriccions en el transport públic i, en general, de la mobilitat de les persones i/o les mercaderies, manca de subministraments que impedeixin greument continuar amb el desenvolupament ordinari de l’activitat, o bé en situacions urgents i extraordinàries degudes al contagi de la plantilla o la adopció de mesures d’aïllament preventiu decretats per l’autoritat sanitària, que quedin degudament acreditats, tindran la consideració de provinents d’una situació de força major.S’aplicaran les següents especialitats, respecte del procediment recollit en la normativa reguladora d’aquests expedients:

    1. El procediment s’iniciarà mitjançant sol·licitud de l’empresa, que s’acompanyarà d’un informe relatiu a la vinculació de la pèrdua d’activitat com a conseqüència del COVID-19, així com, si es el cas, de la corresponent documentació acreditativa.
    2. L’existència de força major, com a causa motivadora de suspensió dels contractes o de la reducció de jornada prevista en aquest article, haurà de ser constatada per l’autoritat laboral qualsevol que sigui el nombre de persones treballadores afectades
    3. La resolució es dictarà en el termini de cinc dies des de la sol·licitud.

La Tresoreria General de la Seguretat Social exonera a l’empresa de l’abonament de l’aportació empresarial, mentre duri el període de suspensió de contractes o reducció de jornada autoritzada basant-se en aquesta causa quan l’empresa, a 29 de febrer de 2020, tingués menys de 50 treballadors en situació d’alta a la Seguretat Social.Si l’empresa tingués 50 treballadors o més, en situació d’alta a la Seguretat Social, l’exoneració de l’obligació de cotitzar arribarà al 75% de l’aportació empresarial.

Aquesta exoneració no tindrà efectes per a la persona treballadora, mantenint-se la consideració d’aquest període com a efectivament cotitzat a tots els efectes.

  • Procediments de suspensió i reducció de jornada per causa econòmica, tècnica, organitzativa i de producció.
    En els supòsits que es decideixi per l’empresa la suspensió de contracte o reducció de la jornada per causes econòmiques, tècniques, organitzatives i de producció relacionades amb el COVID-19, s’aplicaran les següents especialitats:

    1. En el cas que no hi hagi representació legal de les persones treballadores, la comissió representativa d’aquestes per a la negociació del període de consultes estarà integrada pels sindicats més representatius i representatius del sector. La comissió estarà conformada per una persona per cada un dels sindicats que compleixin aquests requisits. En cas de no conformar-se aquesta representació, la comissió estarà integrada per tres treballadors de la pròpia empresa. En qualsevol dels supòsits anteriors, la comissió representativa ha d’estar constituïda en l’improrrogable termini de 5 dies (en situació normal 15 dies).
    2. El període de consultes entre l’empresa i la representació de les persones treballadores o la comissió representativa prevista en el punt anterior no ha d’excedir el termini màxim de 7 dies (en situació normal 15 dies)
    3. L’informe de la Inspecció de Treball i Seguretat Social, la sol·licitud de la qual és potestativa per a l’autoritat laboral, s’evacuarà en el termini improrrogable de 7 dies.

No se’ls aplicaran les especialitats previstes en els punts anteriors als expedients de regulació d’ocupació per a la suspensió dels contractes de treball o per a la reducció de jornada iniciats o comunicats abans de l’entrada en vigor d’aquest i basats en les causes previstes en el mateix.

  • Afectació dels ERTO per als treballadors
    En els supòsits en què l’empresa decideixi la suspensió de contractes o la reducció temporal de la jornada de treball ja sigui per causa de força major o per causa econòmica, tècnica, organitzativa i de producció, el Servei Públic d’Ocupació Estatal adoptarà les següents mesures pel que fa als treballadors per pagar-los la seva part de la prestació per desocupació:

    1. El reconeixement del dret a la prestació contributiva per desocupació, a les persones treballadores afectades, encara que no tinguin el període d’ocupació cotitzat mínim necessari per a ell, de 180 dies.
    2. No computar el temps en què es percebi la prestació per atur de nivell contributiu que porti la seva causa immediata a les esmentades circumstàncies extraordinàries, als efecte de consumir els períodes màxims de percepció establerts
    3. En tot cas, s’ha de reconèixer un nou dret a la prestació contributiva per desocupació, amb les següents especialitats respecte a la quantia i durada.  La base reguladora de la prestació serà la resultant de computar la mitjana de les bases dels últims 180 dies cotitzatso, si no, del període de temps inferior, immediatament anterior a la situació legal de desocupació. La durada de la prestació s’estendrà fins a la finalització del període de suspensió del contracte de treball o de reducció temporal de la jornada de treball de les quals porta causa.
    4. Les prestacions per desocupació percebudes pels treballadors fixos discontinu si per aquells que realitzen treballs fixos i periòdics que es repeteixen en dates certes, que hagin vist suspesos els seus contractes de treball com a conseqüència de l’impacte del COVID-19 durant períodes que, en cas de no haver concorregut aquesta circumstància extraordinària, haguessin estat d’activitat, podran tornar a percebre, amb un límit màxim de 90 dies, quan tornin a trobar-se en situació legal d’atur. Per determinar el període que, de no haver concorregut aquesta circumstància, hagués estat d’activitat laboral, s’estarà a l’efectivament treballat pel treballador durant l’any natural anterior basant-se el mateix contracte de treball. En cas de ser el primer any, s’estarà als períodes d’activitat d’altres treballadors comparables a l’empresa.

Les mesures extraordinàries en l’àmbit laboral que preveu el present Reial decret llei estaran subjectes al compromís de l’empresa de mantenir l’ocupació durant el termini de sis mesos des de la data de represa de l’activitat.

 

Treball a distància. 

Les mesures establertes a tot el Reial decret tenen com a objectius prioritaris garantir que l’activitat empresarial i les relacions de treball es reprenguin amb normalitat després de la situació d’excepcionalitat sanitària. s’establiran sistemes d’organització que permetin mantenir l’activitat per mecanismes alternatius, particularment per mitjà de la feina a distància, i l’empresa haurà d’adoptar les mesures oportunes si això és tècnica i raonablement possible i si l’esforç d’adaptació necessari resulta proporcionat. Aquestes mesures alternatives, particularment el treball a distància, hauran de ser prioritàries davant del cessament temporal o reducció de l’activitat.

Adaptació de l’horari i reducció de jornada. 

  1. Sigui necessària la presència de la persona treballadora per a l’atenció d’alguna de les persones indicades en el paràgraf anterior que, per raons d’edat, malaltia o discapacitat, necessiti de cura personal i directe com a conseqüència directa del COVID-19.
  2. Així mateix, es considera que concorren circumstàncies excepcionals quan hi hagi decisions adoptades per les autoritats governatives relacionades amb el COVID-19 que impliquin tancament de centres educatius o de qualsevol altra naturalesa, que dispensessin cura o atenció a la persona necessitada dels mateixos.
  3. També es considerarà que concorren circumstàncies excepcionals que requereixen la presència de la persona treballadora, quan la persona que fins al moment s’hagués encarregat de la cura o assistència directes de cònjuge o familiar fins a segon grau de la persona treballadora no pogués seguir fent-ho per causes justificades relacionades amb el COVID-19.

El dret previst en aquest article és un dret individual de cada un dels progenitors o cuidadors, que ha de tenir com a pressupost el repartiment corresponsable de les obligacions de cura i l’evitació de la perpetuació de rols, havent de ser justificat, raonable i proporcionat en relació amb la situació de l’empresa, particularment en el cas que siguin diverses les persones treballadores que accedeixen a la mateixa en la mateixa empresa. Empresa i persona treballadora hauran de fer el possible per arribar a un acord.

Les persones treballadores que optin per una reducció especial de la jornada de treball tindran la reducció proporcional del seu salari.

 

Mesures específiques per a autònoms.

  • Prestació extraordinària per cessament d’activitat d’autònoms.
    Amb caràcter excepcional des del 14 de març fins al 14 d’abril o fins a l’últim dia del mes en què finalitzi aquest estat d’alarma, en cas de prolongar-se aquest durant més d’un mes, els treballadors per compte propi o autònoms, les activitats dels quals quedin suspeses, en virtut del que preveu l’esmentat Reial Decret d’aprovació de l’Estat o, en un altre cas, quan la seva facturació en el mes anterior al què se sol·licita la prestació es vegi reduïda, almenys, un 75% en relació amb la mitjana de facturació del semestre anterior, tindran dret a la prestació extraordinària per cessament d’activitat que es regula en aquest apartat, sempre que compleixin els següents requisits:

    1. Estar afiliats i en alta, en la data de la declaració de l’estat d’alarma (14/03/2020), en el règim especial de la Seguretat Social dels treballadors per compte propi o autònoms
    2. En el cas que la seva activitat no es vegi directament suspesa en virtut del que preveu el Reial Decret 463/2020, de 14 de març, acreditar la reducció de la seva facturació en, almenys, un 75%, en relació amb l’efectuada en el semestre anterior.
    3. Trobar-se al corrent en el pagament de les quotes a la Seguretat Social. No obstant això, si en la data de la suspensió de l’activitat o de la reducció de la facturació no es complís aquest requisit, l’òrgan gestor convidarà al pagament al treballador autònom perquè en el termini improrrogable de trenta dies naturals ingressi les quotes degudes. La regularització del descobert produirà plens efectes per a l’adquisició de el dret a la protecció.

Segons la Seguretat Social mitjançant publicació realitzada al seu web, “Aquesta prestació va més enllà. La prestació consisteix en que qui causi dret a la mateixa no només la cobrarà, sinó que a més no pagarà les cotitzacions i es considerarà que ha cotitzat.”

La quantia de la prestació regulada en aquest apartat es determinarà aplicant el 70% a la base reguladora, que serà la mitjana de les bases per les quals s’hagués cotitzat durant els 12 mesos continuats i immediatament anteriors a la situació legal de cessament. Quan no s’acrediti el període mínim de cotització per tenir dret a la prestació, la quantia de la prestació serà equivalent al 70% de la base mínima de cotització és a dir 661.08 €.

La prestació extraordinària per cessament d’activitat tindrà una durada d’un mes, ampliant-se, si és el cas, fins a l’últim dia del mes en què finalitzi l’estat d’alarma, en el cas que aquest es prorrogui i tingui una durada superior a el mes. El temps de la seva percepció s’entendrà com a cotitzat i no reduirà els períodes de prestació per cessament d’activitat als quals el beneficiari pugui tenir dret en el futur.

Els socis treballadors de les cooperatives de treball associat que hagin optat pel seu enquadrament com a treballadors per compte propi en el règim especial que correspongui tindran dret igualment a aquesta prestació extraordinària, sempre que reuneixin els requisits establerts.

  • Ajuda de la Generalitat de Catalunya als autònoms domiciliats a Catalunya.
    El Departament de Treball, Afers Socials i Famílies ha posat en marxa un ajut, en forma de prestació econòmica, de fins a 2.000 euros per a les persones treballadores autònomes, persona física, que acreditin una reducció dràstica i involuntària de la seva facturació com a conseqüència dels efectes del coronavirus en la seva activitat econòmica, i sempre que figurin d’alta en activitats de les que les autoritats sanitàries han decretat el tancament i no disposin d’altres fonts alternatives d’ingressos.Per accedir a aquest ajut, les persones treballadores autònomes – persona física- hauran d’estar donades d’alta al règim especial de treballadors autònoms de la Seguretat Social (RETA), i amb domicili fiscal a Catalunya.L’accés a l’ajut s’aconsegueix mitjançant l’acreditació de pèrdues econòmiques en el mes de març de 2020 en comparació amb el mateix mes de març de 2019. En el cas de les persones treballadores autònomes amb una antiguitat al RETA inferior a un any, la comparació es farà amb la mitjana de la facturació mensual des de l’alta al RETA.El Departament atorgarà aquest ajut pel procediment de concurrència competitiva fins a l’exhauriment de la partida pressupostària que s’hi destini, i serà incompatible amb qualsevol altre ajut destinat a la mateixa finalitat.

    L’ajuda es podrà demanar a partir de l’1 d’abril de 2020, ja que per acreditar les pèrdues econòmiques es compararan els ingressos de març de 2020 amb els de març de 2019 i, per tant, cal esperar a final de mes.

    L’ajuda es sol·licitarà telemàticament, estan pendents de publicació les instruccions i instància de sol·licitud de la mateixa.

    Està dirigit a les persones treballadores autònomes persona física inscrites en el règim especial d’autònoms de la Seguretat Social. No està dirigit als treballadors autònoms socis de societats mercantils, cooperatives o societats laborals, treballadors autònoms col·laboradors, membres d’òrgans d’administració de societats, així com familiars de socis i religiosos.

 

Mesures per a particulars.

  • Garantia de subministrament d’aigua i energia a consumidors vulnerables. Fins a 18 d’abril de 2020, els subministradors d’energia elèctrica, gas natural i aigua no podran suspendre el subministrament a aquells consumidors en què es doni la condició de consumidor vulnerable, vulnerable sever o en risc d’exclusió social.
  • Moratòria de deute hipotecari per a l’adquisició d’habitatge habitual. S’estableixen mesures conduents a procurar la moratòria del deute hipotecari per a l’adquisició de l’habitatge habitual de les persones que pateixen extraordinàries dificultats per atendre el seu pagament com a conseqüència de la crisi de l’COVID-19. S’aplicaran als contractes de préstec o crèdit garantits amb hipoteca immobiliària el deutor del qual es trobi en uns supòsits de vulnerabilitat econòmica establerts en el decret aprovat. Els deutors considerats podran sol·licitar del creditor, fins a quinze dies després de la fi de la vigència de el present Reial decret llei, és a dir el 18 d’abril, una moratòria en el pagament de el préstec amb garantia hipotecària per a l’adquisició del seu habitatge habitual.
  • Garantia en el manteniment dels serveis de comunicacions electròniques i la connectivitat de banda ampla i en la prestació de servei universal de telecomunicacions. El Govern imposa a les empreses subministradors d’aquests serveis a mantenir els mateixos.

 

Altres mesures.

  • Suspensió terminis amb l’Administració Tributària i la Seguretat Social. S’aclareix que la suspensió de terminis que es decretava amb l’Estat d’Alarma, no és aplicable als terminis tributaris, subjectes a normativa especial, ni afectarà, en particular, als terminis per a la presentació de declaracions i autoliquidacions tributàries. D’altra banda, tampoc és aplicable als procediments administratius en els àmbits de l’afiliació, la liquidació i la cotització de la Seguretat Social.
  • Suspensió dels terminis de presentació i ingrés de tributs de la Generalitat de Catalunya i dels tributs cedits. S’estableix la suspensió de la presentació d’autoliquidacions i pagament dels esmentats tributs fins que es deixi sense efecte l’estat d’alarma establert en el Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l’estat d’alarma per ala gestió de la situació de crisi sanitària provocada pel COVID-19.
  • Mesures extraordinàries aplicables a les persones jurídiques.
    1. Les sessions dels òrgans de govern i d’administració de les associacions, de les societats civils i mercantils, del consell rector de les societats cooperatives i del patronat de les fundacions podran celebrar-se per videoconferència que asseguri l’autenticitat i la connexió bilateral o plurilateral en temps real amb imatge i so dels assistents en remot. Els acords es poden adoptar mitjançant votació per escrit i sense sessió sempre que ho decideixi el president i s’han d’adoptar així quan ho sol·liciti, al menys, dos dels membres de l’òrgan.
    2. El termini de tres mesos a comptar des del tancament de l’exercici social perquè l’òrgan de govern o administració d’una persona jurídica obligada formuli els comptes anuals queda suspès fins que finalitzi l’estat d’alarma, reprenent de nou per altres tres mesos a comptar des d’aquesta data.
    3. En el cas que, a la data de declaració de l’estat d’alarma, l’òrgan de govern o administració d’una persona jurídica obligada ja hagi formulat els comptes de l’exercici anterior, el termini per a la verificació comptable d’aquests comptes, si l’auditoria fos obligatòria, s’entendrà prorrogat per dos mesos a comptar des que finalitzi l’estat d’alarma.
    4. La junta general ordinària per aprovar els comptes de l’exercici anterior es reunirà necessàriament dins dels tres mesos següents a comptar des que finalitzi el termini per formular els comptes anuals.
  • Correcció dels locals i establiments minoristes oberts a el públic.
    S’elimina de la relació dels establiments exceptuats de suspendre l’obertura a les perruqueries, substituint-lo per a l’exercici professional d’aquesta activitat a domicili
  • Línia per a la cobertura per compte de l’Estat del finançament atorgat per entitats financeres a empreses i autònoms.
    Per facilitar el manteniment de l’ocupació i pal·liar els efectes econòmics del COVID-19, el Ministeri d’Afers Econòmics i Transformació Digital atorgarà avals al finançament concedit per entitats de crèdit, establiments financers de crèdit, entitats de diner electrònic i entitats de pagaments a empreses i autònoms per atendre les seves necessitats derivades, entre d’altres, de la gestió de factures, necessitat de circulant, venciments d’obligacions financeres o tributàries o altres necessitats de liquiditat.Totes les mesures anteriors poden, i en alguns casos han de ser desenvolupades, per altres disposicions de menor rang que entenem que aniran apareixent en els pròxims dies. Per a qualsevol aclariment no dubtin en contactar amb nosaltres.