COVID-19 – Mesures extraordinàries II.

Com a segona bateria de mesures per pal·liar l’efecte del COVID-19 o Coronavirus, dissabte 14 de març es va declarar l’estat d’alarma, la duració del mateix es fixa inicialment en 15 dies des del dia de la seva publicació, que és el màxim que fixa la normativa, aquest estat es podrà prorrogar amb autorització expressa del Congrés dels Diputats. Diumenge es van aprovar diferents ordres que puntualitzava algun aspecte d’aquest real decret.

S’esperava que el decret aprovat tingués mesures econòmiques específiques per aixecar determinades incerteses sobretot de caire laboral, però no ha estat així. Es preveu que durant aquesta setmana, probablement dimarts, se n’aprovin. Estarem atents a les mateixes.

Tot i així el Real Decret pel que s’aprova l’estat d’alarma, estableix mesures que tenen unes clares conseqüències econòmiques i d’empresa, en concret:

  • Limitació de la llibertat de circulació de les persones.Durant la vigència de l’estat d’alarma les persones únicament podran circular per les vies d’ús públic per a la realització de les següents activitats:

  1. Adquisició d’aliments, productes farmacèutics i de primera necessitat.
  2. Assistència a centres, serveis i establiments sanitaris.
  3. Desplaçament al lloc de treball per efectuar la seva prestació laboral, professional o empresarial.
  4. Retorn al lloc de residència habitual.

Assistència i cura a majors, menors, dependents, persones amb discapacitat o persones especialment vulnerables.

  1. Desplaçament a entitats financeres i d’assegurances.
  2. Per causa de força major o situació de necessitat.
  3. Qualsevol altra activitat de naturalesa anàloga que haurà de fer-se individualment, llevat que s’acompanyi a persones amb discapacitat o per una altra causa justificada.

Igualment, es permetrà la circulació de vehicles particulars per les vies d’ús públic per a la realització de les activitats referides en l’apartat anterior o per al proveïment en gasolineres o estacions de servei

  • Mesures de contenció en l’àmbit de l’activitat comercial, equipaments culturals, establiments i activitats recreatives, activitats d’hostaleria i restauració i altres addicionals.

Se suspèn l’obertura a públic dels locals i establiments minoristes, a excepció dels establiments comercials minoristes d’alimentació, begudes, productes i béns de primera necessitat, farmacèutics, metges, òptiques i productes ortopèdics, productes higiènics, perruqueries, premsa i papereria, combustible per a l’automoció, estancs, equips tecnològics i de telecomunicacions, aliments per a animals de companyia, comerç per internet, telèfon o correspondència, tintoreries i bugaderies. Se suspèn qualsevol altra activitat o establiment que per l’autoritat competent pugui suposar un risc de contagi.

La permanència en els establiments comercials anteriors serà la estrictament necessària perquè els consumidors puguin realitzar l’adquisició d’aliments i productes de primera necessitat, quedant suspesa la possibilitat de consum de productes en els propis dispositius.

En tot cas, s’evitaran les aglomeracions i es controlarà que els consumidors i empleats mantinguin una distància de seguretat d’almenys un metre per tal d’evitar possibles contagis.

Se suspèn l’obertura a públic dels museus, arxius, biblioteques, monuments, així com dels llocs i espais en els esdeveniments públics, les activitats esportives i de lleure indicats a l’annex d’aquest Reial decret.

Se suspenen les activitats d’hostaleria i restauració, podent prestar-se exclusivament serveis de lliurament a domicili.Se suspenen específicament les revetlles, desfilades i festes populars. 

  • Mesures en matèria de transports.

En relació amb tots els mitjans de transport, qualsevol que sigui l’Administració competent sobre els mateixos, s’aplicarà el següent:

  1. En els serveis de transport públic de viatgers per a¡carretera, els operadors de transport reduiran l’oferta total d’operacions en, almenys, un 50%.
  2. Els serveis de transport públic de viatgers per carretera, ferroviaris i marítim de competència autonòmica o local que estan sotmesos a contracte públic o OSP, o siguin de titularitat pública, mantenen la seva oferta de transport.
  3. Els serveis ferroviaris de rodalies mantindran la seva oferta de serveis.n els serveis de transport públic de viatgers per carretera, els operadors de transport reduiran

Per resolució del Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es podrà modificar aquests percentatges i establir condicions específiques al respecte. En aquesta resolució es tindrà en compte la necessitat de garantir que els ciutadans puguin accedir als seus llocs de treball i els serveis bàsics en cas necessari.

En relació amb tots els mitjans de transport, els operadors de servei de transport de viatgers queden obligats a realitzar una neteja diària dels vehicles de transport, d’acord amb les recomanacions que estableixi el Ministeri de Sanitat.

Els sistemes de venda de bitllets “on line” han d’incloure durant el procés de venda dels bitllets un missatge prou visible en què es desaconselli viatjar excepte per raons inajornables. Per ordre del ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana es podran establir les característiques i contingut d’aquest anunci. En aquells serveis en què el bitllet atorga una plaça de seient o cabina, els operadors de transport prendran les mesures necessàries per a procurar la màxima separació possible entre els passatgers.

Els operadors de transport duran a terme els ajustos necessaris per complir amb els percentatges establerts en aquest article de la forma el més homogèniament possible entre els diferents serveis que presten i podran plantejar al Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana totes les qüestions que requereixin interpretació o aclariment .Si per raons tècniques o operatives no resulta viable l’aplicació directa dels percentatges establerts des del primer dia, s’ha de dur a terme l’ajust més ràpid possible dels serveis, que no podrà durar més de cinc dies.

Per resolució del Ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana s’establiran les condicions necessàries per facilitar el transport de mercaderies en tot el territori nacional, a fi de garantir l’abastament.

Els establiments de subministrament de combustible que disposin serveis de neteja han de facilitar el seu ús als conductors professionals. Així mateix, els centres de càrrega i descàrrega que comptin amb aquest tipus d’instal·lacions, han de facilitar en la mesura del possible el seu ús als conductors professionals que realitzin operacions en ells.

Les mesures que es puguin exigir als conductors per a l’accés a aquest tipus d’instal·lacions seguiran els criteris i instruccions de prevenció que amb caràcter general estableixi el Ministeri de Sanitat, o les que aquest òrgan pogués establir específicament en aquest àmbit. Així mateix, a fi de possibilitar els descansos adequats en compliment de la normativa de temps de conducció i descans, que són imprescindibles per poder dur a terme les operacions de transport, aquells establiments que disposin de cuina, serveis de restauració, o expenedors de menjar preparat , han de facilitar al transportista professional un servei de càtering.

  • Trànsit duaner.

Les autoritats competents delegades adoptaran les mesures necessàries per garantir el trànsit duaner en els punts d’entrada o punts d’inspecció fronterera ubicats en ports o aeroports. Referent a aixòs’atendrà de manera prioritària els productes que siguin de primera necessitat.

  • Suspensió de terminis processals i administratius i de prescripció i caducitat.

  1. Se suspenen termes i se suspenen i interrompen els terminis previstos en les lleis processals per a tots els ordres jurisdiccionals. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present estat d’alarma o, si s’escau, les pròrrogues del mateix. S’exceptuen d’aquest fet determinats procediments penals i altres molt concrets, entre els que caldria destacar procediments de conflicte col·lectiu i per a la tutela dels drets fonamentals i llibertats públiques.
  2. Se suspenen termes i s’interrompen els terminis per a la tramitació dels procediments de les entitats de sector públic. El còmput dels terminis es reprendrà en el moment en què perdi vigència el present estat d’alarma o, si s’escau, les pròrrogues de la mateixa. Per sector públic s’entén l’Administració General de l’Estat, les Administracions de les Comunitats Autònomes, les Entitats que integren l’Administració Local i el sector públic institucional que està integrat per qualssevol organisme públic i entitats de dret públic vinculats o dependents de les administracions públiques així com les entitats de dret privat vinculades o dependents de les administracions públiques i les universitats públiques.
  3. Els terminis de prescripció i caducitat de qualssevol acció i dret quedaran suspesos durant el termini de vigència de l’estat d’alarma i, si escau, de les pròrrogues que s’adoptin.
  4. Paral·lelament l’Agencia Tributària ja ha penjat una comunicació al seu web que indica:

“Las Oficinas de la AEAT estarán TEMPORALMENTE CERRADAS PARA LA ATENCIÓN PRESENCIAL debido al estado de alarma declarado mediante RD 463/2020, cuya Disposición Adicional Tercera establece la SUSPENSIÓN DE PLAZOS ADMINSTRATIVOS.

No se preocupe si tiene algún trámite pendiente.

La Agencia Tributaria es consciente de esta situación.

Además, se está tramitando una norma legal tributaria con la ampliación de los plazos para realizar trámites.

Si tiene cita pendiente, podrá obtener más adelante una nueva cita.”