Protecció de conjunts històric

Els Plans Especials de Protecció de Conjunts Històrics són d’iniciativa pública, si bé això no exclou el dret dels particulars interessats a promoure una modificació específica d’un Pla Especial de Protecció d’una àrea afectada per la declaració de conjunt històric, sense perjudici que sigui l’administració municipal a qui correspongui l’aprovació inicial i definitiva d’aquesta modificació.

Així ho acaba de manifestar el Tribunal Suprem (TS) en resposta a una associació que va iniciar un contenciós després que una mercantil demanés a un ajuntament una modificació específica d’un Pla Especial de Protecció que afectava un conjunt històric que posteriorment va ser aprovada definitivament.

Com a motiu de recurs, l’associació va reclamar la nul·litat de l’aprovació per ser contrària a la normativa patrimonial, que estableix la competència dels ajuntaments, i no dels particulars, de la iniciativa de modificació.

Segons el Tribunal Suprem, la pretensió de l’associació va en contra del reconegut dret dels ciutadans a participar en els procediments d’elaboració i aprovació de qualsevol instrument d’ordenació territorial o d’ordenació i execució urbanística de manera efectiva, inclosos els Plans Especials de Protecció Històrica.