Factura electrònica obligatòria
La Junta d’Andalusia va imposar una sanció a una empresa de telecomunicacions per incloure clàusules abusives en els contractes. En particular, va establir un consentiment per part del client per rebre només factura digital.
L’empresa va recórrer la sanció, però el Tribunal Superior de Justícia d’Andalusia ho va confirmar, considerant que la clàusula imposava una renúncia o limitava els drets del consumidor i vulnerava el principi de transparència.
L’empresa de telecomunicacions acudeix al Tribunal Suprem (TS) reclamant que no s’imposi la factura electrònica al client, ja que, després d’acceptar les condicions generals en què es preveu en cas d’optar per la domiciliació bancària, el consumidor pot sol·licitar una factura en paper de forma gratuïta a la pàgina web, per telèfon o a les botigues.
El Tribunal Suprem no ha donat la raó a partir de dos requisits legals que no es van respectar:
– la recepció de la factura en paper és un dret incondicional; i
– la renúncia a aquest dret no només ha de ser expressa, sinó que s’ha de manifestar mitjançant un procediment directament contemplat en la mateixa llei.
Així, la inclusió de la renúncia en les condicions generals difícilment és compatible amb la llei, ja que la seva acceptació és obligatòria i incondicionada. Tot i que posteriorment es pot triar una solució diferent, limita substancialment el dret de l’usuari a rebre una factura en paper.