Nous criteris ajornaments AEAT. Fins 30.000€ es podrà seguir ajornant.

El Reial Decret llei 3/2016, de 2 de desembre, va eliminar la possibilitat de concedir ajornaments o fraccionaments de determinats deutes tributàries, entre elles les derivades dels pagaments fraccionats de l’Impost sobre Societats i les derivades de tributs que, com l’IVA, han de ser legalment repercutits, llevat que es justifiqui que les quotes repercutides no han estat efectivament pagades.

Posteriorment l’Administració ha rectificat aquesta situació tan estricta que posava en una situació delicada a molts autònoms i pimes que aprofitaven l’ajornament amb l‘AEAT com a via de finançament a curt termini, mitjançant l’aprovació d’una instrucció interna.

La instrucció, en resum, indica que els deutes tributaris corresponents a IVA, pagaments fraccionats del IRPF pels autònoms i Impost sobre Societats per les Pimes o grans empreses, de fins a 30.000€, de les que es presenti l’autoliquidació o declaració a partir de l’1 de gener de 2017, es podran continuar ajornant sense aportar garanties i amb un procediment automatitzat.

Per calcular el límit 30.000€ s’acumularan en el moment de la sol·licitud:

  1. tant el deute de la pròpia sol·licitud com
  2. qualsevol altra que s’hagi sol·licitat prèviament i encara no s’hagi resolt així com
  3. els venciments pendents d’ingrés d’altres deutes ajornades o fraccionades, excepte que estiguin degudament garantides

La periodicitat dels pagaments haurà de ser mensual i amb uns terminis màxims en funció del tipus de deutors:

  1. Persones físiques (autònoms) i comunitats de béns: 12 mesos
  2. Persones jurídiques (Pimes i grans empreses): 6 mesos

Pels deutes superiors a 30.000€, a més de concedir-se en menys casos, s’hauran d’acreditar amb la documentació habitual. A més, en el cas concret de petició d’ajornament d’IVA caldrà aportar més informació, en concret:

  1. Relació de factures expedides que no hagin sigut cobrades amb identificació de clients, quanties i data de venciment de les mateixes
  2. Justificació documental que acrediti que les mateixes no han estat efectivament satisfetes
  3. Relació de factures rebudes amb identificació de proveïdors i quanties, acreditant-se si les mateixes han estat satisfetes i acreditant els mitjans de pagament emprats
  4. Còpia dels requeriments o actuacions que s’hagin realitzat front el creditor reclamant el pagament de les factures impagades.

 Per la concessió de l’ajornament d’IVA:

  1. Si l’import de les quotes repercutides efectivament cobrades són superiors a la quota de l’impost a ingressar, la sol·licitud no s’admetrà.
  2. Si l’import és inferior, s’admetrà la sol·licitud fins el límit de l’excés de l’import a ingressar sobre les quotes repercutides efectivament cobrades.

Si durant la vigència de l’ajornament es cobren quotes que en el moment de la concessió del mateix estaven impagades, s’hauran d’ingressar a compte de l’ajornament en el termini de 10 dies des de el cobrament. Durant la vigència de l’ajornament es podrà requerir a l’obligat i al tercer sobre els cobraments que es vagin tenint.

Si desitja que valorem el seu cas, no dubti a contactar-nos.